معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: طبق بررسی‌ها و گزارش‌های میدانی حدود 31 درصد مردم این استان مبتلا به فشار خون بالا هستند.

به گزارش ایلنا از رشت، محمد عباسی بیان کرد: مرحله عملیاتی اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در استان گیلان آغاز شده و فعلاً ‌هزار و 809 تیم ثابت و 293 پایگاه ثابت و سیار در اجرای این طرح با دانشگاه علوم پزشکی همکاری می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعزام واحدهای سیار سه نفره به محل‌های تجمع مردم جهت سنجش فشار خون آنان را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: ‌این تیم‌ها به مراکزی نظیر ادارات مراجعه کرده و نسبت به کنترل فشار خون کارمندان و ثبت اطلاعات آن اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

دبیر ستاد اجرایی بسیج کنترل فشار خون در گیلان با بیان اینکه دستگاه‌های زیادی با دانشگاه علوم پزشکی برای اجرای این طرح همکاری می‌کنند تصریح کرد: 271 سایت این طرح توسط سایر دستگاه‌ها پوشش داده می‌شود و این نهادها در اطلاع‌رسانی و تأمین محل استقرار پایگاه‌ها نیز مشارکت دارند. ‌

عباسی از همکاری نیروهای مسلح،‌ سپاه، بسیج، هلال احمر، آموزش و پرورش، استانداری گیلان، صدا و سیما و برخی از دستگاه‌های دیگر در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون سخن گفت و افزود: هدف اصلی اجرای ‌این طرح افزایش آگاهی‌های مردم برای خود مراقبتی است.

وی مصرف دخانیات،‌ مصرف غذاهای شور، استرس، کم‌تحرکی، افزایش وزن و عللی نظیر این را از عوامل مهم ایجاد و تشدیدکننده فشار خون بالا در گیلان دانست و بیان داشت: طبق آمارهای موجود به دلایل متعدد، ‌زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری فشار خون بالا قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر اینکه طبق بررسی‌ها و گزارش‌های میدانی حدود 31 درصد مردم این استان مبتلا به فشار خون بالا هستند تصریح کرد: ‌این آمار در سطح کشور حدود 30 درصد عنوان شده و گیلان از این منظر یک درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

دبیر ستاد اجرایی بسیج کنترل فشار خون در گیلان با ابراز اینکه گروه‌های سنی میانسال بیشتر در معرض بیماری فشار خون بالا قرار دارند اظهار داشت: ‌در گذشته افراد بالای 50 و 60 سال به این بیماری مبتلا می‌شدند اما هم‌اینک رده سنی ابتلا به این بیماری،‌‌ گروه‌های سنی بالای 30 سال را تهدید می‌کند.

عباسی اجرای مرحله اولیه طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در گیلان از 27 اردیبهشت امسال تا 17 خرداد با هدف اطلاع‌رسانی و ایجاد حساسیت عمومی در جامعه را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ‌مرحله دوم این طرح که از دو روز گذشته در استان گیلان آغاز شده است تا 15 تیر ادامه دارد.

وی انجام موفقیت‌آمیز پوشش اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم درباره بیماری فشار خون بالا در استان گیلان را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: ‌امیدواریم با این پشتوانه بسیار خوبی که به‌دست آوردیم بتوانیم طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را با مشارکت دستگاه‌ها در سطح استان گیلان اجرایی کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیماری فشار خون بالا را علت اصلی بسیاری از مرگ و میرها در کشور و استان خواند و اظهار داشت: این عارضه، “قاتل خاموش” نام گرفته است؛ نیمی از افراد مبتلا به آن از بیماری خود خبر ندارند و یا به‌صورت ویژه برای درمان آن به صورت جدی اقدام ‌نکرده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.