علی درجانی عصر دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه وضعیت کشت کلزا در استان گیلان روند رو به رشدی دارد، افزود: سطح زیر کشت این محصول نسبت به سال گذشته هشت برابر افزایش یافته و پیش بینی می شود یک هزار و 200 تن دانه روغنی کلز استحصال شود.
وی با بیان اینکه از این مقدار 580تن روغن خام استحصال می شود، ادامه داد: ارزش ریالی تولید این محصول چهار میلیارد تومان است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر نام گذاری سال رونق تولید خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی برنامه توسعه کشت در یک میلیون هکتار برای سال زراعی 98 - 97 را در سطح کشور در دستور کار داشته که برنامه استان نیز توسعه کشت از 850 هکتار به سطح هفت هزار هکتار می باشد.
سطح زیر کشت کلزا در شهرستان رودبار حدود 850 هزار هکتار است که از این میزان 90 درصد بصورت دیم ، 10 درصد بصورت آبی و توسط 177 کشاورز کشت می شود.
پیش بینی می شود برداشت محصول کلزا در سال جاری حدود یک هزار و 200 تن باشد.
کلزا از جمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می رود که حمایت از کشت آن به جای سایر محصولات پرآب بر، در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفته است.
گیاه کلزا (Brassica napus)، یکی از گیاهان دانه‌روغنی مهم در مناطق معتدل دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است، رقم اصلاح شده کلزا، که امروزه کانولا خوانده می‌شود، از مقدار کمتری اروسیک اسید و گلوکوزینولات برخوردار است و به علت محتوای کمتر مواد ضد تغذیه‌ای، برای مصرف انسان و تک معده‌ای‌ها نسبت به رقم غیر اصلاح شده یا همان کلزا، مناسب‌تر است.
قیمت هر کیلوگرم روغن خوراکی کلزا در بازار براساس نوع برند و کیفیت، بین 35 تا 45 هزار تومان است.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.