مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان به کشاورزان توصیه کرد که برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی در روزهای اخیر اقداماتی را انجام دهند.
ابراهیم اکبرزاده آبگیری خزانه های با پوشش پلاستیکی در بعد ازظهرها، تخلیه آب خزانه در اول صبح روز بعد و باز کردن خروجی خزانه ها به جهت جلوگیری از آبگرفتگی در روز در اثر بارش ها را برای پیشگیری از خسارت و سرمازدگی به محصولات کشاورزی موثر دانست.
وی تصریح کرد: درصورتی که خزانه ها نزدیک منازل قرار دارد و امکان برای کشاورزان فراهم باشد، در شب از فانوس و یا لامپ در زیر تونل های پلاستیکی استفاده کنند.
وی همچنین تاکید کرد که در روزهای پیش رو و تا مساعد شدن هوا از کود و سم در خزانه استفاده نکرده چون اثر گذاری لازم را ندارد.
اکبرزاده ادامه داد: کشاورزانی که تا کنون خزانه گیری نکرده، تا سپری شدن موج سرمای اخیر اقدام به خیس کردن بذر نکرده، چون جوانه برنج به سرما حساس می باشد.
وی با بیان اینکه کشاورزان از انتقال نشاء به زمین اصلی و انجام عملیات نشاء کاری خودداری کنند، تصریح کرد: شالیکاران تقویم زراعی کشت و کار برنج (نشاء کاری از هفتم اردیبهشت) اعلام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی را رعایت کنند.
همچنین مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای کاهش اثرات سرمازدگی در باغ های استان گفت: پاشیدن آب بر روی درختان و شاخه های درختان میوه در دمای صفر درجه سانتیگراد موجب تشکیل یخ می شود.
منوچهر پارسافر اضافه کرد: به ازای هر لیتر آب که یخ می شود 80 کیلوکالری گرما آزاد می شود و گرمای آزاد شده موجب گرم شدن اجسامی که در تماس با آب هستند، می شود .
وی ادامه داد: علاوه بر این؛ تشکیل یک لایه نسبتا عایق یخ در اطراف جوانه موجب می شود تا دمای جوانه از صفر درجه سانتیگراد پایین نیاید که برای این منظور می توان از سیستم آبیاری بارانی استفاده کرد و یا توسط محلول پاشی ها روی درختان میوه آب پاشید.
وی خاطرنشان کرد: پاشیدن آب باید در دمای صفر درجه سانتی گراد و یا بالاتر از آن انجام گیرد.
پارسافر ایجاد دود برای کاهش تشعشع را از دیگر روش ها برای کاهش خسارت سرمازدگی به درختان عنوان و بیان کرد: در این روش شب هایی که احتمال سرما زیاد می باشد با سوزاندن کاه و تایر موتر و مواد دیگر موجب ایجاد دود در هوای باز گردیده که ذرات معلق در هوا هر چقدر بیشتر باشد انعکاس حرارت به سقف آسمان تقلیل می یابد و دمای باغ را حفظ می کند.
وی پوشاندن درختان با استفاده از پلاستیک سیاه را نیز از دیگر روش های جلوگیری ازسرمازدگی درختان خواند و افزود: پلاستیک سیاه سبب می شود در جریان روز تشعشات گرم هوا را جذب نموده و در شب درختان را گرم نگه دارد.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گیلان روش های یاد شده را صرفا برای حفاظت میوه ها از سرمای ناگهانی این روزها عنوان و خاطر نشان کرد : این اقدامات صرفا یک کمک اضطراری است ضمن اینکه ، زراعت ما به شکل سنتی وجود دارد و عملیات علمی و تکنیکی در آن رعایت نمی شود.
وی افزود: به طور مثال درختان میوه در فصل آن شاخه بری نمی شوند و این امر موجب می شود که درختان میوه شکوفه و میوه های زیاد را در خود پرورش دهند و در نهایت کیفیت میوه به شدت کاهش می یابد.
وی با تاکید بر اینکه کشاورزان برای سرمازدگی درختان زیاد نگرانی نداشته باشند، اظهار داشت: حتی اگر پنجاه درصد این شکوفه ها و میوه های جوان در اثر سرما از بین برود بازهم نوید برای کیفیت و مرغوبیت بهتر میوه های کشاورزی در استان در فصل برداشت خواهد بود.
به گزارش ایرنا گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج را دارد. گیلان افزون بر 438 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که از این میزان، 238 هزار هکتار آن زیر کشت برنج است.
35 درصد اراضی استان نیز زیر کشت محصولات زراعی و باغی است و بنابر آمارها 317 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالیت دارند که معادل 28 درصد جمعیت شاغل استان است.
بر اساس آمارهای موجود ، میزان تولید سالانه محصولات زراعی گیلان یک میلیون و 681 هزار و 529 تن ، محصولات باغی 584 هزار و 562 تن است.
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.