گزارش روز یکشنبه روابط عمومی فرمانداری فومن به ایرنا حاکیست محمود قاسم نژاد از محل استقرار چادرهای دستگاه های خدمات رسان در ورودی شهر فومن بازدید کرد و در جریان خدمات رسانی به مسافران در ایام نوروز قرار گرفت.
وی همچنین با همراهی شماری از مسئولان و نماینده مجلس، از مرکز ستاد اسکان نوروزی و چند واحد آموزشی بازدید کرد.
وی با تاکید بر افزایش کیفیت خدمات دهی به مسافران نوروزی اظهار داشت: با توجه به شرایط جغرافیایی فومن و برخورداری از جاذبه‎های بکر گردشگری، این شهرستان همواره پذیرای مسافران زیادی در همه فصول از جمله در ایام نوروز و تابستان است و باید تلاش کنیم ظرفیت های موجود برای رفاه مسافران به گونه ای باشد تا زمینه های سفر دوباره گردشگران به این شهرستان فراهم شود.
شهرستان فومن با دو بخش مرکزی و سردارجنگل و شش دهستان لولملن، رودپیش، گشت و گوراب پس ، آلیان و سردارجنگل در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
فومن شهری با موقعیت جلگه ای همچون نگینی در میان مزارع و باغ ها چای اطراف خود محصور است؛ ماسوله روستایی که در منطقه ای کوهستانی و جنگلی و در 26 کیلومتری جنوب غربی فومن واقع شده، یکی از زیباترین جاذبه های تاریخی و گردشگری این شهرستان است.
با توجه به غنا و زیبایی طبیعت ماسوله و همخوانی و هماهنگی معماری آن با محیط طبیعی اطراف، آن را باید از نقاط دیدنی و توریستی ایران به شمار آورد. ماسوله در شمار معدود مناطق ایران است که سنن و اصالت های فرهنگی و تاریخی خود را حفظ کرده و کمتر دستخوش تحول و تغییر شده است.
این شهرک با معماری پلکانی و مصالح خشتی پشت به کوهستان طالش داده و رودخانه موسوم به ماسوله رودخان که از کوه های مرتفع اطراف روستا و از هم پیوستن چشمه ها و جویبارها تشکیل می شود، از دره پایین ماسوله می گذرد.
قلعه رودخان یکی دیگر از مهمترین جاذبه های تاریخی گیلان است و شاید بتوان گفت جزء اولین مکان هایی است که دیدن آن به گردشگران توصیه می شود؛ قلعه رودخان، دژ تاریخی که مدت ها تختگاه و مرکز حکمرانی حکام گیلان (بیه پس) بوده در ستیغ کوهی مرتفع بنا شده؛ در دوره سلجوقیان این قلعه تجدید بنا گشته و از پایگاه های مبارزاتی اسماعیلیان بوده و در 20 کیلومتری جنوب دهستان گوراب پس در بخش مرکزی شهرستان فومن است.
تالاب خطیب سرا گوراب و کهنه گوراب، پارک تفریحی، جنگل ها و مراتع سبز و پارک ها از دیگر جاذبه های گردشگری شهرک ماسوله و غار فوشه نیز از جاذبه های تاریخی این شهرستان هستند که میهمانان نوروزی می توانند از زیبایی آنها بهره مند شوند.
بقعه سبز قبا از نوادگان امام موسی کاظم (ع)، بقعه امامزاده میرزا از نوادگان امام موسی کاظم (ع) زیارتگاه ها و اماکن مذهبی هستند که گردشگران می توانند علاوه بر سیاحت از جاذبه های معنوی این شهرستان بهره مند شوند.
مناطق کوهپایه جنگلی ماسوله و قلعه رودخان مناطق نمونه گردشگری و روستای حیدرآلات و ساهورود آلیان روستای هدف گردشگری معرفی شده هستند.
چموش، گلیم بافی، چلنگری، چاقوسازی، گره چینی و دست بافت های سنتی صنایع دستی هستند که گردشگران می توانند یادگاری از هنرهای اصیل این مرز و بوم را به همراه ببرند.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.