به گزارش خبرنگار ایرنا، منصور غلامی غروب سه شنبه در جمع نمایندگان تشکل های صنفی، سیاسی و علمی دانشگاه گیلان افزود: فضای گفتمان و تحمل ، زیاد شده که البته ممکن است کاستی هایی هم وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه موضوع توجه به جوانان و بیانیه اخیر مقام معظم رهبری موسوم به گام دوم محور اصلی است، اظهار کرد: بایستی به دست خودمان این امانت ها را به دست جوانان بدهیم؛ در انتصابات یک سال و نیم گذشته، روسای دانشگاه ها متوسط 10 سال نسبت به پیشینیان خود جوان تر هستند.
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری بیان داشت: در زمان حاضر، 25 درصد از اعضای هیات علمی زن هستند و طی پنج سال گذشته، 38 درصد استخدام های اعضای هیات علمی زنان بودند که به تدریج به مدیریت ها هم راه می یابند ضمن این که در وزارت علوم چهار تا پنج مدیر کل از زنان هستند.
غلامی در بخش دیگری از سخنانش کانون ها و انجمن های علمی را مجموعه بسیار ارزشمندی دانست و خاطر نشان کرد: اینکه این انجمن ها و کانون ها جمع زیادی از دانشجویان را به سمت فعالیت اجتماعی و فرهنگی می کشانند، ارزشمند است.
وی با بیان این که نیازست تا تشکل های صنفی اعضای هیات علمی با صبر و حوصله جایگاه خودشان را نشان دهند، تصریح کرد: تشکل های صنفی اعضای هیات علمی بایستی جایگاه شان را از باب این که حرکت آنها کارشناسی و هم افزایست، تثبیت کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که دانشگاه های بزرگ ما دانشجویان با شرایط علمی آموزش می دهند، اظهار داشت: آموزش های کاربردی ما محدود به چند دانشگاه مانند علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای است.
وی بیان داشت: این که بخش بیرونی نمی تواند بلافاصله فارغ التحصیل ها را به کار گیرد، بخشی برای اینست که باید ببینیم که آنها ساز و کاری با سطح آموزش ما دارند یا نه، که البته با استفاده از برنامه های مهارت افزایی سعی شده که این ساز و کارها به شکلی تدبیر شود.
وی با بیان این که دانشگاه های ما رویکرد خوبی به سمت حل مسائل کشور دارند، تصریح کرد: کنسرسیومی از دانشگاه های بزرگ کشور با سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگ کردیم؛ قرارداد کلانی برای حل مسایل محیط زیستی منعقد شده که کار را شروع کرده ایم و از دریاچه ارومیه ، تالاب انزلی، موضوعات خشکسالی و کم آبی و ریزگردهای خوزستان جزو برنامه هاست.
غلامی با اشاره به موضوع ساماندهی آموزش عالی در کشور و اجرای آن از سال آینده اظهار داشت: اساتید، دانشجویان همه بایستی برای تحقق این مهم تلاش کنند و جامعه نیز باید این موضوع را بپذیرد.
وی با تاکید بر این که گفتمان همراهی و همدلی در دانشگاه ها بایستی بیش از پیش توسعه یابد، اضافه کرد: امید، نیاز جامعه ما در این تلاطم کنونی است و توجه داشته باشیم که نا امید کردن، خیانت به کشور است.
در جریان سفر امروز (سه شنبه) وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به گیلان، دو پروژه دانشگاه گیلان شامل محوطه دانشکده معماری و هنر با مساحت 14 هزار مترمربع و تکمیل دیوار کشی ضلع جنوبی و شرقی این دانشگاه به متراژ چهار هزار مترمربع با هزینه بالغ بر 28 میلیارد و ایستگاه بین المللی مطالعات اکوسیستم مناطق مرطوب با همکاری آکادمی علوم چین نیز امروز با هزینه ای بالغ بر 150 هزار دلار افتتاح شد.
اتصال دانشگاه گیلان به شبکه علمی کشور، بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه، آغاز طرح کاشت 10 هزار نهال در این دانشگاه، شرکت در کارگره آموزش، پژوهش و فناوری استان گیلان ، امضاء تفاهمنامه ساخت دهکده ورزشی شمال کشور در رشت با استاندار گیلان و نشست با مدیران دانشگاه گیلان از دیگر برنامه های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر به گیلان بود.
بر اساس آخرین آمار، هم اکنون حدود 17 هزار دانشجو در رشته های مختلف مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه گیلان مشغول به تحصیل هستند؛ این دانشگاه دارای افزون بر 560 عضو هیات علمی است.
دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاهی جامع و بزرگترین دانشگاه شمال کشور، دارای 10 دانشکده شامل ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه ، علوم کشاورزی، فنی، تربیت بدنی و علوم ورزشی ، منابع طبیعی، هنر و معماری، علوم ریاضی، مکانیک و دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان است.
دانشگاه گیلان همچنین پژوهشکده گیلان شناسی، مرکز آموزش های الکترونیکی (مجازی) و یک پردیس دانشگاهی دارد.
7286 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.