به گزارش ایرنا مرتضی بانک روز پنجشنبه در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران بیان داشت: پروژه بلوار کاسپین که سال قبل کلنگ زده شده بود و نیز اسکله رو رو بصورت رمپ در راستای توسعه اسکله غربی منطقه آزاد انزلی امروز افتتاح شده است.
به گفته بانک، پروژه اسکله رو رو بعد از افتتاح منطقه آزاد انزلی، مهمترین و موثرترین پروژه ای است که در تسریع در حمل و نقل و ارزان تر شدن حمل و نقل در دریای خزر تاثیر بسزایی دارد چون خزر محیط بسته ای دارد و باید شرایطی را فراهم کنیم تا هزینه های حمل و نقل کاهش یابد.
وی افزود: با توجه به اینکه کالا از طریق چین که مهمترین شریک تجاری ماست به قزاقستان و منطقه آزاد انزلی و از اینجا به سمت اروپا منتقل می شود، از طریق اسکله رو رو و با استفاده از حمل و نقل ترکیبی خصوصاً ریل، می توان این مسیر را در چارچوب حمل و نقل ریلی قرار داد که هزینه ها نیز کاهش می یابد.
وی اضافه کرد: این پروژه ها علاوه بر فراهم سازی ظرفیت اشتغال و تولید در منطقه آزاد انزلی، باعث تشویق فعالان اقتصادی نیز خواهد بود.
بانک یادآور شد: در برنامه امروز، اعضای فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی نیز حضور دارند و علاوه بر بازدید از ظرفیت های منطقه آزاد، مسایل و مشکلات را مشاهده کرده و ما نیز از نظرات و پیشنهادات آنان برای بهبود و تسریع در روند توسعه منطقه بهره می گیریم.

** از مناطق آزاد حمایت کنیم
کمال دهقانی فیروزآبادی رئیس فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی نیز گفت: قانونی که مجلس برای مناطق آزاد وضع کرده؛ برای فعالیت های عمرانی، جذب سرمایه گذاری خارجی، توسعه ترانزیت، افزایش تولید ملی، اقتصاد مقاومتی و مجموعه فعالیت های مختلف است.
وی با اشاره به وجود پاره ای مشکلات پیش روی مناطق آزاد افزود: با وضع قوانین جدید، مشکلات رفع می شود و با نظارت مجلس شورای اسلامی بر حسن اجرای قوانین، در تلاش هستیم که در تولید ملی نقش آفرینی کنیم.
دهقانی با تصریح اینکه در شرایط تحریم نیازمند جذب سرمایه گذار خارجی هستیم، خاطرنشان کرد: برای افزایش مبادلات بین المللی و توسعه صادرات، باید به کمک مناطق آزاد بیاییم و در نظر داشته باشیم که مناطق آزاد روی پای خود هستند و برای توسعه زیر ساخت هایشان به بودجه ملی نیاز ندارند و این امر، نیازمند تقویت و حمایت است.

** ورود اولین کشتی به منطقه آزاد انزلی از مبدأ شانگهای چین
رضا مسرور مدیرعامل منطقه آزاد انزلی نیز گفت: اولین کشتی چند ماه قبل وارد منطقه آزاد شد اما اولین کشتی از مبدا شانگهای چین به اکتائو قزاقستان و سپس با کشتی در هفته آینده به بندر کاسپین وارد می شود.
وی با مهم خواندن این پروژه که زمینه ساز درآمدزایی ارزی برای کشور است، ادامه داد: کریدور چین، قزاقستان، انزلی اهمیت بالایی دارد و هفته آینده اولین محموله وارد بندر کاسپین خواهد شد.
به گزارش ایرنا همچنین دو واحد صنعتی با اشتغالزایی برای 150 نفر و اولویت بهره گیری از نیروهای بومی امروز افتتاح شد.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است؛ معافیت مالیاتی 20 ساله از تاریخ بهره برداری انواع فعالیت های اقتصادی ، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه ، آزادی مشارکت سرمایه گذار خارجی تا سقف 100 درصد و معافیت گمرکی برای ورود مواد اولیه ، قطعات و ماشین آلات مورد نیاز کارخانه ها ، فعالیت بورس کالای منطقه ، اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و اعمال قانون ارزش افزوده برای کالاهای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور از مهمترین مزایای ثبت شرکت و فعالیت اقتصادی تولیدی در منطقه آزاد انزلی است.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب ، دارا بودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر ، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه ، کراسنودسک در ترکمنستان ، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان ، دسترسی از طریق راه های مناسب ، به بازارهای مصرف کشورهای همسود (CIS) و نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از دیگر مزایای منطقه آزاد انزلی است.
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.