به گزارش ایرنا، یکی از ظرفیت های ممتاز برای تامین زیرساخت ها به منظور توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در استان سمنان وجود فرودگاه در این منطقه است، با توجه به نقش مهم فرودگاه در تامین زیرساخت و جذب سرمایه گذار راه اندازی فرودگاه به عنوان یک مطالبه مردمی خواسته ای به جا و منطقی است.
بر اساس آمار، سمنان در سال های گذشته تنها مرکز استان در کشور است که از داشتن فرودگاه محروم است و در زمان حاضر با همت دولتمردان و مسوولان استان این مهم در سمنان محقق شده اما همچنان در کش و قوس های اداری و اندر خم پیچ مجوز پرواز مانده است.
وجود فرودگاه در گام اول زیرساختی مهم برای حمل و نقل مسافر است و از سوی دیگر در همین شاخص، ابزار مناسبی برای جذب سرمایه گذار، گردشگر و موثرین اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور و جهان برای حضور در همایش ها، کنفرانس ها و جشنواره هایی است که در این استان برگزار می شود.
وجود فرودگاه می تواند گزینه ای باشد که شاخص های زیرساختی یک منطقه را تا حد زیادی ارتقا بخشد و نمادی از توسعه یافتگی و گامی بلند در مسیر پیشرفت های چند پله ای مدنظر قرار گیرد.
نخستین پرواز مسافری از فرودگاه سمنان که قرار بود صبح روز سه شنبه هشتم آبان 97 به مقصد مشهد مقدس انجام شود به دلیل صادر نشدن مجوز امنیت پرواز لغو شد و و همین موضوع مانعی برای تحقق یک آرزوی دیرینه مردم شهر سمنان را رقم زد که باید با تلاش برای رفع مشکلات آن، مانع ایجاد موج اعتراض ها و نارضایتی مردمی شد.

** مردم خواستار فعال شدن فرودگاه سمنان هستند
رحیمی یکی از شهروندان سمنانی با بیان این که لغو شدن پرواز فرودگاه سمنان خیلی ناراحت کننده است، گفت: راه اندازی فرودگاه سمنان برای پیشرفت این استان بسیار حیاتی است و ضرورت دارد نمایندگان مردم استان سمنان در مجلس شورای اسلامی این موضوع مهم را در سطح ملی پیگیری کنند.
محمودی یکی دیگر از شهروندان سمنانی، به واسطه شغلش در جنوب کشور خواستار راه اندازی فرودگاه سمنان است تا دسترسی آسان و کم شدن مسیر سفر میسر شود.
خانم نجار از فرهنگیان شهر سمنان گفت : راه اندازی فرودگاه سمنان از آرزوهای دیرینه مردم این شهر بوده و لغو شدن اولین پرواز از فرودگاه سمنان برای مردم بسیار ناراحت کننده، غیرقابل قبول و درک است.
وی ادامه داد: ضروری است مسوولان برای جلوگیری از خدشه دار شدن روحیه عمومی و دلگرم کردن مردم زمان اولین پرواز اطلاع رسانی کنند.
خانم عبدوس یکی دیگر از شهروندان سمنانی گفت: گاهی صادرنشدن مجوز امنیتی برای هواپیمایی با مسافر رخ می دهد و باعث لغو پرواز می شود و با توجه به اینکه اولین پرواز فرودگاه سمنان بوده این حساسیت بیشتر است، نباید درباره لغو اولین پرواز جبهه گرفت شاید خیر و مصلحتی بوده است‌.
وی ادامه داد: کوچکترین اتفاقی دراولین پرواز سمنان موجب ایجاد بی اعتمادی در بین مردم و فقدان استقبال در آینده می شد، لغو پرواز سمنان مشکل پیچیده ای نیست و با توجه به این که برای فرودگاه هزینه زیادی شده، به یقین به بهترین شکل ممکن و درآینده بسیارنزدیک مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

**راه اندازی فرودگاه سمنان توجیه اقتصادی دارد
به باور صاحبنظران، راه اندازی فرودگاه سمنان بی شک توجیه اقتصادی دارد و به طور حتم مورد استقبال مسافران خواهد بود.
چرا که به طور میانگین ماهانه پنج هزار و 400 نفر از مبدا ایستگاه راه آهن سمنان به مشهد مشرف می شوند واز این تعداد افراد زیادی با قطارهای لوکس مثل فدک و غزال سفر می کنند و بابت هفت الی هشت ساعت سفر 2 میلیون و 500 هزار ریال هزینه پرداخت می کنند، بی تردید به منظور کاهش زمان سفر به یک ساعت پرواز تا سه میلیون ریال هم هزینه پرداخت می کنند.
به اعتقاد صاحبنظران، جای نگرانی برای آغاز و استمرار پروازها نیست و باید مسوولان با جدیت پیگیر راه اندازی فرودگاه باشند .
به گفته برخی منابع آگاه هزینه سفر به مشهد مقدس با هواپیما در مقایسه با دیگر وسایل حمل و نقل جاده ای و ریلی، با در نظر گرفتن کوتاه شدن قابل توجه زمان سفر، معقول و به صرفه است و بنا به شنیده ها مسوولان در حال رایزنی برای کاهش قیمت بلیت سفر با هواپیما از فرودگاه سمنان تا جای ممکن هستند.
کارشناسان گفتند: پرواز های فرودگاه سمنان بستگی به استقبال وفعالیت آژانس های گردشگری دارد اما در هفته دو پرواز از فرودگاه سمنان پیش بینی شده است.
صاحبنظران نقش رسانه را در راه اندازی فرودگاه مهم و اثر گذار دانسته و بر فعالیت مضاعف برای تحقق این مهم تاکید کردند.
به گفته کارشناسان فرودگاه سمنان از لحاظ زیر ساختی بسیار عالی طراحی شده و از نمونه فرودگاه های خوب کشور محسوب می شود و می تواند پشتیبان فرودگاه مهرآباد و فرودگاه های اطراف باشد .

**علت لغو اولین پرواز صادر نشدن مجوز امنیت بود
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان گفت: علت لغو اولین پرواز سمنان - مشهد صادر نشدن مجوز امنیت پرواز است.
قدرت الله ابک با اشاره به ضرورت اخذ مجوز امنیت پرواز تصریح کرد: به رغم هماهنگی ها، ساعت 18 دوشنبه هفتم آبان ماه اطلاع داده شد که مجوز از مرجع صادر کننده امنیت پرواز صادر نشده است.
به گفته وی مسوولان اجرایی این امر از ابتدای هفته پیگیر اخذ مجوز امنیت پرواز سمنان - مشهد بودند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان تصریح کرد: پس از اعلام این مطلب، مسوولان ارشد استان سمنان رایزنی ها را برای صدور این مجوز آغاز کردند که این امر محقق نشد و ساعت 24 شب قبل از پرواز با عذرخواهی از مسافران این پرواز، لغو آن اعلام شد.

** ضرورت تقویت هماهنگی های فنی برای برقراری پرواز
لغو شدن اولین پروازاز فرودگاه سمنان به دلیل صادر شدن مجوز امنیت پرواز نشان داد که مسایل فنی از اهمیت بالایی برخوردار است و از ابتدا تا انتها باید بیش از پیش مورد توجه دست اندرکاران فرودگاه سمنان باشد.
به گفته کارشناسان برای اولین پرواز تمامی برنامه ها حتی پذیرایی و مداحی برای بدرقه مسافران اولین پرواز فرودگاه سمنان آماده بود و با وجود تلاش ها برای رعایت تمام استاندارد ها، بخش امنیت پرواز مجوز لازم را صادر نکرد و این مساله نشان داد مسایل فنی باید از ابتدا در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد.
مدیران اجرایی و ستادی برقرار پرواز از فرودگاه سمنان اظهار امیدواری کرده اند: زمینه سازی خوبی برای پرواز انجام داده اند تا به زودی شاهد پروازهای متعدد از فررودگاه سمنان باشیم.
به گفته کارشناسان هماهنگی مدیران فرودگاه‌های سمنان و مهرآباد، سازمان هواپیمایی و مسئولان فرودگاهی در مسایل تخصصی پرواز مانند درخواست مجوز پرواز باید بیش از پیش تقویت شود.
به گفته برخی منابع برقراری اولین پرواز از فرودگاه سمنان در آینده ای نزدیک انجام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، نخستین پرواز مسافری فرودگاه سمنان به مقصد مشهد مقدس قرار بود صبح هشتم آبان ماه سال 97، با یک فروند هواپیمای ATR انجام شود که مسافران این پرواز 60 نفر از خانواده های معظم شهدا و شماری از مسوولان استان سمنان بودند.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.