به گزارش ایرنا،طرح بسیج همگام با کشاورز که از سال 93 آغاز شده ، در 16 شهرستان استان گیلان حدود 6 هزار کشاورز را زیر پوشش خود قرار داده است.
طرح بسیج همگام با کشاورز با استفاده از کارشناسان خبره سعی دارد تا با آموزش کشاورزان ؛ کاهش هزینه تولید و ایجاد امنیت پایدار غذایی را در دستور کار قرار دهد .
کشاورزان امنیت غذایی جامعه را تامین می کنند و در استان گیلان برنج برای شالیکار یک نوع سنت و پر رنگ تر از دیگر محصولات کشاورزی است و سفره های همه مردم را تحت پوشش قرار می دهد.
در تولید برنج مهمترین گزینه استفاده از کود و سم در زمان مناسب است که بر افزایش یا کاهش عملکرد برنج تاثیر مستقیم دارد.
یکی از شهرستان هایی که طرح بسیج همگام با کشاورز در آن اجرا می شود شهرستان سیاهکل است.
مسئول کانون بسیج مهندسین کشاورزی شهرستان سیاهکل در گفت و گو با ایرنا در این زمینه اظهار داشت: برای افزایش بهره وری در زمینه کشت برنج طرح همگام با کشاورز از سال 93 توسط سپاه قدس گیلان شروع شد اما از سال 96 طی امضای یک موافقت نامه بین سپاه و سازمان جهاد کشاورزی باعث شد تا این طرح به صورت رسمی آغاز به کار کند.
تیمور امینی گفت: در سال زراعی 97 – 96 که برای اولین بار این طرح در شهرستان سیاهکل شروع به فعالیت کرد ما از 3 دهستان موجود در شهرستان حدود 10 روستا را تحت پوشش طرح قرار دادیم که ملاک انتخاب این روستاها مشارکت دهیاران و همکاری آنها و استقبال مردم محلی بود .
وی افزود: در طرح همگام با کشاورز از دانش آموختگان دانشگاهی که دوره های آموزشی را در این زمینه طی کرده اند استفاده شده است و در حال حاضر برای 10 روستای تحت پوشش این طرح ، 10 مربی انتخاب شده اند.
در هر روستا 20 کشاورز را انتخاب کرده ایم که مربیان ما پس از آموزش های لازم اعم از کاشت ، داشت و برداشت با کشاورزان در عرصه عمل حضور داشته و به سوالات آنها پاسخ می گویند.
وی با اشاره به اینکه مالکیت در عرصه های کشاورزی برنج از 2 دهم هکتار شروع می شود افزود: در این طرح برای هر روستا از برای هر کشاورز از 2 هزار متر تا 3 هکتار و در مجموع برای هر روستا حدود20 هکتار تحت پوشش طرح بسیج همگام با کشاورز بوده است.
امینی با اشاره به اینکه از سه دهستان خرارود ،مالفجان و توتکی حدود 100 هکتار تحت پوشش این طرح هستند افزود: با توجه به سطح زیر کشت بیشتر در دهستان خرارود ، بیشتر روستاهای تحت پوشش از این دهستان بوده است.

مسئول طرح همگام با کشاورز در شهرستان سیاهکل گفت: در سال زراعی 97- 96برای شناسایی میزان املاح موجود در خاک و نوع تغذیه خاک ، اقدام به گرفتن آزمون نمونه خاک کردیم تا با استفاده از نتایج آزمون خاک، کود و سم مناسب به کشاورزان داده شود و حدود 10 نمونه خاک از هر روستا و در مجموع 100 نمونه خاک از کل شهرستان برای موسسه ی تحقیقات برنج جهت آزمایش فرستادیم.
وی یاداور شد: ولی چون پارسال کمی از تقویم زراعی عقب بودیم کود و سم در زمان مناسبی دست کشاورزان نرسید ولی در مجموع بعضی از کشاورزان تحت پوشش طرح در شهرستان توانستند از کود و سم در وجین اول از آن استفاده کنند و رضایت داشتند.
امینی با اشاره به اینکه در سال 96 حدود 3تن و 200 کیلوگرم کود ماکرو و 240 لیتر کود مایع در میان کشاورزان شهرستان سیاهکل توزیع شد افزود: در سال زراعی 97 طبق زمانبندی مناسبی که در دستور کار داریم بعد از آزمون خاک و نتایج آن کود و سم به موقع به دست کشاورزان خواهد رسید .
وی ادامه داد: اجرای طرح همگام با کشاورز در طی این دو سال نشان می دهد که به افزایش محصول برنج کمک کرده به طوری که در هر هکتار با اجرای این طرح از 100 تا 150 کیلوگرم افزایش تولید برنج داشته ایم و استقبال کشاورزان از این طرح مناسب بوده است.
وی گفت: با توجه به استقبال بسیار خوب کشاورزان شهرستان برای سال زراعی 98 - 97با توجه به بودجه این طرح احتمالا با حفظ 200 کشاورز سال قبل حدود 60 کشاورز جدید و 3 مربی آموزش دیده به طرح همگام با کشاورز در سیاهکل افزوده خواهد شد.
نتیجه اجرای طرح همگام با کشاورز و همکاری مربیان آموزش دیده کشاورزی با شالیکاران سنتی
حدود 5 تا 15 درصد در افزایش عملکرد محصول برنج کمک کرده است.
با توجه به اینکه سطح زیر کشت برنج در شهرستان سیاهکل 4 هزار و 430 هکتار می باشد و حدود 6 هزار و 200 نفر کشاورز در بخش برنج اشتغال دارند به بنظر می رسد اجرای طرح های از این دست در سطح وسیع تری باید دنبال شود.
شهرستان سیاهکل دارای دوبخش مرکزی و دیلمان می باشد که برنج در فقط در بخش مرکزی کشت می شود.
7297 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.