راه ها یکی از زیرساخت های مهم در توسعه است و از تردد سهل تر و امن تر در مسیرها حاصل می شود و اگرچه گفته می شود سهم راه ها در تصادفات رانندگی فقط سه درصد است اما با این وجود ، رعایت استاندارد ها می تواند کمک شایانی در کاهش تصادفات داشته باشد.
آسفالت مناسب ، عرض کافی جاده و اکنون با توجه به تعداد خودروها نیاز به آزادراه ها و دو بانده و یا چند بانده کردن راه ها و نصب علائم هشدار دهنده از جمله مولفه های استاندارد بودن راه هاست.
اگرچه با اقدامات و ایمن سازی هایی که توسط دست اندرکاران این حوزه انجام شده با وجود افزایش خودروها و قابلیت حرکت با سرعت بالا سوانح رانندگی و قربانیان آن از سال 84 از افزون بر 28 هزار نفر به 16 هزار و 200 نفر در سال گذشته کاهش یافته ، اما این تعداد کشته نیز غم انگیز و تاسف بار است.
براساس نظرات کارشناسی ، خطای انسانی با 70 درصد و وسیله نقلیه ، راه و عوامل محیطی با 30 درصد علت تصادفات هستند اما اعداد و آمار موضوعات را تحلیل می کنند؛ کاهش تصادفات و آمار قربانیان با وجود افزایش تعداد خودروها و قابلیت حرکت خودروها با سرعت هایی بیشتر از خودروهای قدیمی در مقایسه سال 84 با 96 مفاهیمی را به ذهن متبادر می کند که همان 30 درصد عامل خودرو و راه نقش اساسی در تصادفات دارند.
گیلان سرزمینی مملو از جمعیت و راه های پیچ در پیچ ، هزار تو و گسترده است که اندرون هر راه، راهی نهفته است و هر مسیر نظاره گر تردد انسان ها و خودروهای بی شمار است؛ تنها در 14 هزار کیلومتر مربع مساحت گیلان ، 12 هزار و 421 کیلومتر راه همسنگ وجود دارد که حدود 10 هزار کیلومتر انواع راه های روستایی و یک هزار و 865 کیلومتر راه های اصلی و فرعی است.
تراکم جمعیت بویژه استقرار روستاها در حاشیه راه ها در سرزمین باران های نقره ای وضعیتی در جاده های این استان بوجود آورده که ترددهای زیادی از عابران پیاده را در حاشیه مسیرها رقم زده است؛ امری که در تاریکی شب نیاز به روشنایی بویژه در راه های پرتردد را دو چندان می کند.
گیلان از نظر کشته شدگان عابران پیاده برون و درون شهری در کشور مقام نخست و از لحاظ تصادفات موتورسواران مقام دوم را در سال 96 در کشور داشته و عمده این تصادفات در تاریکی شب اتفاق افتاده است.
یک شهروند گیلانی به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از راه های استان که گاهی از مسیرهای پرتردد استان هستند، در خاموشی مطلق بسر می برند.
رضا سعادتی افزود: این راه ها در حالی فاقد روشنایی هستند که دارای عرض کافی نبوده و جداسازی انجام نشده و زمانی که خودروها در شب از مقابل می آیند دید رانندگان بسیار کاهش می یابد و این امر آنها را دچار خطا می کند و تصادفاتی را رقم می زند.
وی با اشاره به بارش های فراوان در گیلان ادامه داد: این مسئله وقتی بغرنج تر می شود که در شب بارش باران و مه را نیز داشته باشیم که همزمانی توامان تاریکی و بارش باران در راه های فاقد روشنایی جاده را تاریک تر نشان داده و جان عابران در حال تردد پیاده حاشیه راه ها را که عموما لباس های تیره ای دارند ، تهدید می کند.

** رخداد بیشتر تصادفات عابران و موتور سواران گیلان بین ساعات 16 تا 24
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان نیز سرعت نامطمئنه و غیر مجاز را ام الحوادث دانست و گفت: تعداد قربانیان تصادف در آبان ماه جاری، با تعداد 32 نفر نسبت به 24 نفر سال 96 ، هشت نفر افزایش یافته است.
سرهنگ حسین محمدپور افزود: از تعداد هشت نفر کشته شده افزایش یافته در آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ، شش نفر عابران پیاده بوده اند .
وی با تایید اهمیت روشنایی در راه های استان تصریح کرد: بیش از 90 نقطه از راه های استان نیاز به روشنایی در تحلیل محل های وقوع تصادفات شناسایی شده دارند اما بدلیل نبود اعتبارات24 نقطه دارای اهمیت و اولویت را جهت روشن نمودن معابر به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای طی مکاتبه ای اعلام کرده ایم.
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی در مسیرهای سواحل و جلگه و اینکه در بعضی از فصول سال دائما شاهد مه گرفتگی هستیم، تصریح کرد: براساس آمار و تحلیل های انجام شده از تصادفات در استان؛ افزون بر 60 درصد قربانیان تصادف جاده ای عابران پیاده و موتور سیکلت سواران هستند که بیشتر این سوانح رانندگی بین ساعت 16 تا 24 اتفاق می افتد و این امر ضرورت روشنایی راه ها را دو چندان می کند.
سرهنگ محمدپور گفت: 51 درصد کشته شدگان تصادفات جاده ای مربوط به موتورسواران و همچنین 57 درصد تصادف مربوط به عابران پیاده بین ساعت 16 تا 24 رخ می دهد.
وی با بیان اینکه با اهتمام راهداری استان، راه ها علائم لازم را دارند ، اظهار داشت: راه های گیلان پیچ در پیچ و تنیده شده هستند که افزون بر دو هزار و 900 روستای استان از این ویژگی برخوردارند .
وی انسان، راه ، وسیله نقلیه و عوامل محیطی را چهار عامل اصلی در تصادفات دانست و افزود: در بحث انسانی آموزش، نظارت و کنترل ، اجرای مقررات از جمله وظایف کاربران راه رانندگان و پلیس است.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان با اشاره به اینکه هر قدر ایمنی راه بیشتر باشد ، در شدت و کاهش تصادفات موثر است ، اظهار داشت: در بحث فرهنگسازی، ایمنی راه ها از لحاظ آشکار سازی و نصب علائم و جداسازی راه ها در محورهای اصلی اقدامات خوبی انجام شده اما روشنایی راه ها در گیلان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی با تاکید بر ضرورت ایمن سازی مسیرهای اصلی، فرعی و روستایی استان این امر را دشوار دانست و افزود: باید در هنگام راهسازی تمامی جوانب ایمنی راه ها را نیز در نظر گرفت.
سرهنگ محمدپور تصریح کرد: برخی راه ها و تقاطع ها را برای حفظ ایمنی تردد کنندگان بدلیل نداشتن ایمنی کافی ، با نیروی انسانی پوشش می دهیم که با این اقدام حتی جان پلیس نیز به خطر می افتد .
وی با اشاره به محدود بودن نیروی انسانی برای پوشش تمامی نقاط مسیرهای استان تصریح کرد: تصادفات زیادی هر روز در محورهای استان روی می دهد که پلیس بایستی به آنها نیز رسیدگی کند؛ از اینرو ، رعایت استانداردها و ایمنی راه ها توسط دست اندرکاران مربوطه بسیار حائز اهمیت است .
سرهنگ محمدپور با بیان اینکه پلیس اهتمام دارد تا با فرهنگسازی در کاهش تصادفات موثر باشد، گفت: در همین راستا، با برگزاری 26 مرحله اموزشی در روستاها با اولویت عابر و موتور از مرداد ماه تا کنون افزون بر 12 هزار نفر آموزش های ترافیکی را فرا گرفتند و یک هزار و 700 کلاه ایمنی بین راکبان موتورسیکت توزیع شده است.

** نقاط حادثه خیز مشخص و اولویت بندی شده
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان نیز با اشاره به اینکه راهداری برای ارتقای ایمنی راه ها بمنظور کاهش تصادفات اهتمام دارد، گفت: در همین راستا، طی یکسال و نیم گذشته 97 نقطه شناسایی شده حادثه خیز در استان را با نصب علائم لازم آشکارسازی کرده ایم.
محمدرضا نازک کار با بیان اینکه نقاط پرحادثه تعریف خاصی دارد و استانداردهایی برای آنها پیش بینی شده، افزود: پلیس راه و راهداری توامان با توجه به مولفه های ایمنی راه ها، نقاط حادثه خیز را مشخص کرده و آنها را اولویت بندی می کنند.
وی با بیان اینکه ایمن سازی نقاط پرحادثه در دو عملیات کوتاه مدت و بلند مدت انجام می شود، تصریح کرد: نصب علائم همچون فسفری، خط کشی ، نصب چشم گربه ای و گاردریل از جمله اقداماتی بوده که طی یکسال و نیم گذشته در برنامه کوتاه مدت و جهت آشکار سازی و ارتقای ایمنی راه ها برای استفاده کاربران و رانندگان انجام شده است.
وی افزود: در برنامه ریزی عملیات بلند مدت برای ایمن سازی 97 نقطه، با توجه به سه و نیم میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده در بخش راهداری استان، در وهله اول 10 نقطه پرحادثه استان را به مهندسان مشاوران ذی صلاح سپردیم که پس از مطالعات آنها عملیات اصلی انجام شود.
نازک کار به محدودیت ها اعتباری این اداره کل نیز اشاره و بیان کرد: در حال حاضر براساس اعتبار اختصاص داده شده برای امسال ؛ چندین نقطه از 10 نقاطی که کار مطالعاتی برای انها انجام شده جهت اجرای عملیات اصلاحی تعیین شده است.
وی با اشاره به اینکه روشنایی جزو تجهیزات ضروری ایمنی راه نیست، گفت: روشنایی اولویت مولفه های ایمنی در راه ها نیست اما روشنایی جهت ایمنی راه بوده و عموما در مسیرهای مه گیر ، تقاطع ها ، پل های بزرگ ، تونل ها و نقاط پرحادثه اجرا می شود.
نازک کار خاطر نشان کرد: 70 درصد تصادفات نشات گرفته از خطای انسانی و 30 درصد مربوط به وسیله نقلیه و راه است که براساس آمارهای ارائه شده سهم راه ها در تصادفات فقط سه درصد است از اینرو بایستی در کنار ارتقای ایمنی راه ها به عوامل دیگر نیز برای کاهش تصادفات توجه داشت.
گیلان جزو پنچ استان نخست تردد جاده ای در کشور است و ارتقای ایمنی راه ها در تمامی مولفه های آن از جمله تعریض جاده ، جداسازی راه ها و روشنایی ضرورت دارد اما استقرار روستاها در حاشیه جاده ها و تردد عابران پیاده و موتورسواران و نگاهی به تعداد قربانیان این دو قشر در تاریکی شب، می طلبد تا ضمن فرهنگسازی به این دو قشر برای دیده شدن و رعایت مقررات و فرهنگ ترافیکی مسیرهای پرتردد و نقاط حادثه خیز را روشن کرد تا زندگی افرادی از پهنه سر سبز این دیار به زردی نگراید و شعله زندگی شان خاموش نشود.
از 26 آذر تا اول دی ماه هفته حمل و نقل نامگذاری شده است.
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.