لیلا بذرکار روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: گیلان با داشتن پنج هزار و 21 هکتار باغ بارور کیوی، از لحاظ سطح زیر کشت بعد از مازندران، در جایگاه دوم قرار دارد اما این استان با تولید سالانه بطور میانگین 175 هزار تن کیوی، توانسته گوی سبقت تولید را از استان های شمالی برباید و قطب تولید کیوی در ایران باشد.
وی خاطرنشان کرد: ارزش اقتصادی کیوی تولیدی گیلان 385 میلیارد تومان است و این محصول در همه شهرستان های گیلان کشت می شود اما تالش با داشتن بیش از نیمی از باغ های کیوی استان، معادل دو هزار و 800 هکتار بین 15 استان دیگر پیشتاز است.
بذرکار گفت : افزون بر باغ های بارور کیوی 724 هکتار باغ غیر باور هم وجود دارد که تا سه سال دیگر به بار می نشیند و حدود 22 هزار تن دیگر به میزان تولید این محصول در گیلان افزوده خواهد شد.
اگرچه از نیمه های آبان، سر درختی میوه کیوی، از شاخه های کوچک و به هم تنیده اش جدا و راهی بازار پاییزی می شود و بیشتر هم آن را به میوه زمستانی می شناسند اما چون فراوان است و در بیشتر سردخانه ها و انبارها جای می گیرد، در هر فصلی توی ظرف و سبد میوه، کنار دیگر میوه های زمستانی و تابستانی جا خوش کرده است.
به گفته کارشناسان تغذیه درصد ویتامین C کیوی از دیگر مرکبات بیشتر است و خانواده ویتامین B را هم در خود دارد، یک آنتی اکسیدان سبز با دانه های ریز سیاه و روکشی تقریبا زبر و پُرز دار؛ کیوی، میوه پرطرفدار استان های شمالی از جمله گیلان است.
ایران بعد از چین، ایتالیا و نیوزیلند چهارمین تولید کننده کیوی در دنیاست.
7296/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.