به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام کاظم حافظ نیا روز سه شنبه در همایش بررسی فرصت ها و چالش های حضور زائران خارجی در سالن کنفرانس دانشگاه آزاد اسلامی آستارا گفت: معرفی فرهنگ ناب ایرانی اسلامی به زائران خارجی وظیفه مردم و مسئولان است و دستگاه های فرهنگی در استفاده از این فرصت، برای ترویج دین و مبانی نظام اسلامی پیشگام باشند.
وی افزود: دشمن ذهنیتی غیر واقعی نسبت به ایران در اتباع خارجی ایجاد کرده که باید از فرصت حضور و گذر زائران در ایران، برای تنویر افکار عمومی و نمایش سیمای واقعی و روشن جمهوری اسلامی استفاده شود.
حجت الاسلام حافظ نیا بیان کرد: خدمت به زائران در لحظه ورود آنان به ایران از اهمیت خاصی برخوردار است و مسئولان برای تامین رضایت خاطر آنها و رفع مشکلات احتمالی مسیر استقبال و اسکان تلاش کنند و این خدمت را فرصت و توفیقی الهی بشمارند.
فرماندار آستارا نیز در این همایش، دین را مهمترین نقطه اشتراک اتباع ایران و جمهوری آذربایجان و مدیریت پیاده روی اربعین حسینی را در منطقه، نشانگر اقتدار و عزت جمهوری اسلامی دانست.
یونس رنجکش گفت: پیاده روی اربعین از نظر معرفی هویت و آداب و رسوم گیلان و ایران و از حیث اقتصاد گردشگری مهم است و در مسیر حرکت زائران خارجی، فرصت های شغلی جدید ایجاد می شود.
وی با انتقاد از کم کاری دستگاه های فرهنگی در بازتاب حضور زائران خارجی اربعین در آستارا، هنرمندان و رسانه های این شهرستان را برای فعالیت مضاعف و چشمگیر در این عرصه فراخواند.
ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش، گردشگری مذهبی را از قابلیت های این شهرستان دانست و توسعه مناسبات امنیتی و سیاسی ایران با کشورهای منطقه و درآمدزایی از گردشگران دینی را از ثمرات گذر و حضور زائران خارجی مشهد، قم و کربلای معلی در آستارا برشمرد.
فرمانده نیروی انتظامی آستارا نیز از ورود 787 زائر خارجی اربعین حسینی در قالب 15 اتوبوس به این شهرستان تا به امروز و پیش بینی افزایش شمار آنان تا 13 هزار نفر خبر داد.
سرهنگ محمد نمازی گفت: برای خدمت بیشتر با زائران خارجی نسبت به افزایش نیرو در مبادی ورودی و خروجی و سامانه های رایانه ای گذر مرزی و تفکیک زائران با مسافران اقدام شده است.
در پایان این همایش از کتاب راهنمای زائر مشتمل بر آداب پیاده روی روز جهانی اربعین، فهرست امامزاده های مسیر زائران در گیلان و جاذبه های گردشگری آستارا برای توزیع در میان زائران رونمایی شد.
شمار زائران خارجی اربعین حسینی تردد کننده از مرز آستارا در سال گذشته 9 هزار نفر بود و امسال پیش بینی می شود این رقم به 13 هزار نفر افزایش یابد و برای استقبال از آنان، دو موکب راه اندازی شده است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع و سالانه گذر 800 هزار گردشگر خارجی از مرز آن ثبت شده است.
7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.