به گزارش ایرنا سید مناف هاشمی دوشنبه در دیدار با سفیر ترکمنستان در ایران؛ پیشنهاد خواهر خواندگی گرگان و بالکان آباد (مرکز استان بالکان ترکمنستان) را برای گسترش روابط فرهنگی و مدیریت شهری هم ارایه داد.
وی با اشاره به تصویب لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در نشست اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد این منطقه در مرز استان گلستان زمینه افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران و ترکمنستان را فراهم خواهد کرد.
احمدقربانوف سفیر ترکمنستان در ایران هم گفت: تقویت روابط میان دو کشور جزو اولویت کاری دولت متبوعش به شمار می رود و همسایگی گلستان با ترکمنستان بهترین فرصت برای افزایش مبادلات در بخش های مختلف است.
در این نشست موضوع هایی از جمله گمرک، حمل و نقل ریلی، صدور ویزای تجاری و مسافرتی، تقویت مبادلات فرهنگی، تجاری، هنری، گردشگری و ورزشی میان استاندار گلستان و سفیر ترکمنستان در ایران طرح و مورد بررسی قرار گرفت.
وجود اشتراکات قومی ایران و ترکمنستان، حسن روابط سیاسی دو طرف، کوتاه ترین مسیر دسترسی به پایتخت کشور همسایه، همسایگی آبی و خاکی با ایران، از جمله فرصت هایی است که مبادلات را میان دو کشور به ویژه از طریق گلستان دوچندان می کند.
به گزارش ایرنا استاندار گلستان در ادامه برنامه های کاری خود که بنظر می رسد با اولویت اقتصادی - عمرانی است عصر امروز با سفیر قزاقستان در ایران هم دیدار خواهد داشت.
قزاقستان نیز اشتراکاتی با گلستان حتی در حوزه فرهنگی - اجتماعی دارد که از جمله آن می توان به قزاق های ساکن در گرگان اشاره کرد.
6204/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.