غلامعلی نورا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خشکسالی های حدود یک دهه اخیر و کمبود منابع آبی در استان گلستان بویژه نواحی شرقی آن، توجه به استفاده از شیوه های نوین آبیاری و عملیاتی کردن آن را ضروری کرده است.
وی گفت: هم اکنون 19 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان از سال 1372 تا سال گذشته به شیوه نوین آبیاری تجهیز شده است.
نورا اضافه کرد: برای مجهز شدن دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی گنبدکاووس در سال جاری نیز برنامه ریزی و تشکیل پرونده شده که تحقق آن به 140 میلیارد ریال تسهیلات نیاز دارد و بر اساس مطالعات انجام شده، 20 هزار هکتار دیگر از زمین های کشاورزی گنبد قابلیت مجهز شدن به شیوه نوین آبیاری را دارد.
مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس همچنین از پیش بینی 102 میلیارد و 715 میلیون ریال خط اعتباری برای تجهیز ناوگان ماشین آلات و ادوات کشاورزی گنبدکاووس در سال جاری خبر داد و گفت: از آغاز امسال تاکنون 117 پرونده با نیاز تسهیلاتی 54 میلیارد و 753 میلیون ریال تشکیل و به بانک های عامل برای پرداخت وجه معرفی شده است.
نورا افزود: از مجموع پرونده های معرفی شده به بانک ها تا الان 38 پرونده با نیاز مالی 27 میلیارد و 532 میلیون ریال پرداخت شده و 33 پرونده دیگر با نیاز تسهیلاتی 16 میلیارد و 175 میلیون ریال نیز در مرحله پرداخت است.
به گزارش ایرنا و براساس اعلام کارشناسان جهادکشاورزی، راندمان آبیاری سطحی حدود 35 درصد است که با اجرای شیوه های نوین آبیاری (بارانی و قطره ای)، این راندمان به طور متوسط به حدود 75 درصد می رسد.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت واقع در شرق گلستان با افزون بر 160 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از مراکز مهم تولیدات کشاورزی بویژه گندم این استان و کشور است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.