به گزارش ایرنا در نشست عصر پنجشنبه ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی گلستان که با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی و وزیر معین استان در گرگان برگزار شد، نمایندگان استان در سخنانی خواستار حضور جدی و حمایت موثر سازمان های اقتصادی این وزارتخانه از طرح های اقتصادی منطقه شدند.
آنان از وزیر معین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان خواستند تا نهادهای اقتصادی مانند شستا (شرکت سرمایه گذاری تحت مدیریت تامین اجتماعی)از پروژه هایی همچون پتروشیمی، نیروگاه سیکل ترکیبی و توسعه ریلی و جاده ای گلستان حمایت کند.
به گفته آنان؛ نقش آفرینی موثر دولت و بخش های اقتصادی در ایجاد صنایع بزرگ در گلستان ضروری است.
نبی الله هزارجریبی نماینده مردم شهرستان های آق قلا و گرگان در مجلس شورای اسلامی در سخنان خود خواستار تقویت نظارت بر حوزه ارائه تسهیلات اشتغال به سرمایه گذاران در استان گلستان شد و اظهار داشت: برخی گزارش ها حکایت از سهم خواهی برخی ادارات از سرمایه گذاران دارد که باید با چنین رویه ای برخورد قاطع و قانونی شود.
وی همچنین تاکید کرد که رفع دغدغه های اشتغال مردم و ایجاد شغل برای جوانان را جدی بگیریم، مشکلات فرا روی ملت را درک کنیم و خواسته های منطقی آنان را بشنویم.
این نماینده مجلس از وزیر تعاون خواست تا حمایت های بیشتری در خصوص توتون کاران و گندمکاران گلستان شود.
رامین نورقلی پور نماینده مردم شهرستان های کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه گلستان در پتروشیمی سابقه خوبی ندارد، اظهارداشت: این استان به سرمایه‌گذاری دولت در یک پروژه بزرگ نیاز دارد که تولید پروپیلین از گاز طبیعی می‌تواند پروژه مناسبی برای گلستان باشد.
وی ادامه داد: وزیر نفت قول تأمین خوراک این واحد را داده و امیدواریم شستا نیز به این پروژه ورود کند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: گلستان با وجود سواحل طولانی بندر فعال ندارد، در ساحل گمیشان ظرفیت ایجاد بندر داریم که فازهای صفر و یک مطالعاتی آن انجام شده است و اینک نیاز به پیگیری بیشتری دارد.
افزون بر 100کیلومتر از ساحل خزر در حوزه استان گلستان واقع است.
شهرام کوسه غراوی نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در مجلس هم اظهار کرد: انتظار داریم در همه حوزه‌ها توازن رعایت شود، این استان ظرفیت کشاورزی، گردشگری و صنعتی دارد اما نتوانسته ایم انتظارات لازم را در همه حوزه‌ها برآورده کنیم.
وی با بیان اینکه گلستان صنعت مادر ندارد، گفت: در استان صنایع تبدیلی کم بوده و تمرکز بر روی صنایع لبنی است، درحالی که تنوع در بخش های مختلف را نیاز دارد.
به گفته وی؛ در استان تیم اقتصادی که بتواند نظارت و پیش‌بینی کند، وجود ندارد.
غراوی ادامه داد: تسهیلات خوبی برای اشتغال روستایی در نظر گرفته شده اما هنوز خیلی از روستاییان در مورد نحوه دریافت و پرداخت این وام آگاهی ندارند.
اسدالله قره خانی نماینده مردم علی آبادکتول و کمالان هم گفت: در مورد اشتغال اگر وضع موجود را حفظ کردیم ،بخشی از مسوولیت را انجام داده ایم.
وی درباره نیروگاه علی آبادکتول گفت: فاینانس با چینی ها در نیروگاه به مبلغ 400 میلیون دلار بوده که در این شرایط اقتصادی و بحث تحریم ها امکان جذب آن وجود ندارد.
استان مرزی، شمالی و ساحلی گلستان یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد، تامین معیشت مردم این استان بیشتر بر پایه کشاورزی در 650هزار هکتار اراضی زیرکشت، دامپروری و تاحدودی ماهیگیری استوار است. گلستانی ها از صنعت به معنای صنایع بزرگ و مادر هنوز محروم هستند، صنایع این استان بیشتر در بخش کوچک فعال بوده که اشتغالزایی کمی دارد.
طبق گزارش دستگاه های مرتبط نرخ بیکاری در گلستان سال گذشته 11.7 درصد بود.
7333/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.