حسین دهقان روز یکشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: حجم کل آب شرب تولیدی برای ساکنان شهری و روستایی این استان سالانه 140 میلیون متر مکعب آب است.
به گفته وی؛ از این مقدار 85 میلیون مترمکعب آب را ساکنان شهرهای استان و بقیه را روستاییان مصرف می کنند.
به گزارش ایرنا دو میلیارد و 485 میلیون مترمکعب آب تجدید پذیر در استان گلستان داریم که یک میلیارد و 250میلیون مترمکعب آن زیرزمینی است.
در این پیوند علی نظری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان هم در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به هفته صرفه جویی آب و نیز با توجه به مشکلات خشکسالی و چالش های تامین آب از مردم خواست مدیریت در مصرف آب شرب داشته باشند تا هدر رفت آن کم شود.
معاون برنامه ریزی آب منطقه ای گلستان همچنین در ادامه به ساخت سد نرماب چهل چای مینودشت واقع در شرق استان برای تامین آب شرب و کشاورزی اشاره کرد و افزود: تاکنون برای اجرای این طرح بزرگ آبرسانی پنج هزار میلیارد ریال ازمحل اعتبارات عمومی و تسهیلات بخش خصوصی داخل کشور (ماده 56 )هزینه شده است.
عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای شهرستان مینودشت با ظرفیت 125 میلیون متر مکعب و توان تنظیم 190 میلیون متر مکعب در 1390 آغاز شد.
قرار است این سد آب مازاد سه رودخانه نرماب، چهل چای و خرمالو را ذخیره کند تا در تامین آب شرب چهار شهر و 130 روستا با جمعیت حدود 560 هزار نفر از آن بهره برداری شود.
همچنین تامین آب کشاورزی 18 هزارهکتار اراضی پایاب سد در مینودشت، گنبدکاووس و آزادشهر، پشتیبانی از سد وشمگیر در تامین 56 میلیون متر مکعب آب از کارکردهای موثر ساخت این سد در استان است.
گلستان سه اقلیم خشک و نیمه خشک در شمال با 250 میلیمتر بارش، اقلیم خزری در میانه با 600 میلیمتر باران و کوهستانی در جنوب با 300 میلیمتر بارندگی دارد.
در استان گلستان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95، یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت زندگی می کنند که بیش از 47 درصد آنان روستایی و بقیه در شهرها ساکن هستند.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.