پایگاه خبری تحلیلی گلستان24 نوشت: روستای زیارت یکی از نقاط خوش آب و هوای استان گلستان می باشد، که در 17 کیلومتری جنوب شهر گرگان و در انتهای جاده نهارخوران قرار دارد، اختلاف آن از سطح دریا به حدود 960 متر می‌رسد.
روستای زیارت پیشینه بسیار قدیمی و تاریخی دارد، گفته می‌شود که قدمت این روستا به حدود 1400 سال قبل از میلاد می‌رسد، این موضوع زیبایی و خاص بودن روستا را دوچندان می کند؛ چرا که این روستا، هم به لحاظ طبیعی زیباست و هم قدمتی تاریخی دارد.
اما رفته رفته با بزرگ شدن شهر گرگان و نزدیکی این روستا با مرکز استان موجب شد، تا بیشتر از گذشته این روستای تاریخی مورد توجه قرار گیرد و امکانات رفاهی و عمرانی مناسبی در این روستا احداث شود.
مردم این روستا بیشتر به کشاورزی و دامداری مشغول می باشند، از آنجایی که آب و هوای این منطقه کوهستانی است، گندم در این منطقه کاشت نمی‌شود و بیشتر محصولات کشاورزی در این روستا سفید می باشد.
در چند دهه گذشته، زمین های کشاورزی این روستا از مردم بومی خریداری شده و قطعه بندی شدند و به فروش رسیدند؛ بهرحال به صورت قانونی یا غیرقانونی این زمین های کشاورزی را تغییر کاربری داده اند، که پس از مدتی این زمین ها جای خود را به ویلاهای چند طبقه داده است.
رفته‌رفته بافت تاریخی و سنتی این روستا، جای خود را به ویلاها و ساختمان های نوساز داده است و باعث شده تا زیبایی ها و طبیعت این روستا از بین برود؛ به طوری که هر کس وارد این روستا شود فکر می کند در یکی از کوچه ها و خیابان های شهر قدم میزند.
در گوشه و کناره های این روستا به ندرت خانه های سنتی با بافت قدیمی یافت می شود؛ چرا که تراکم خانه های نوساز به قدری زیاد است که اگر خانه ای هم مانده باشد، در بین این ویلاها گم شده است و دیده نمی‌شود.
ویلاسازی ها به صورت قارچ‌گونه در منطقه ناهارخوران و روستای زیارت، قطعاً با تبانی و همکاری برخی از مسئولین ذی ربط اتفاق افتاده است؛ چرا که امکان ندارد ویلاسازی در مناطق کوهستانی جنگل از دید مسئولین پنهان بماند.
طبق اظهارات دادستان سابق مرکز استان، حجت الاسلام سید مصطفی حقی حدود 6 هزار واحد مسکونی غیر قانونی در این روستا ساخته شده است، که پرونده های آن روی دست دستگاه قضا قرار گرفته و طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.
با اینکه دستگاه قضا بارها با متخلفین برخورد کرده و حتی برخی از این ساختمان ها را نیز تخریب کرده است، اما باز هم می بینیم که همچنان در گوشه و کنار این روستا ساختمان هایی از جنس سیمان و فولاد، از دل جنگل بیرون آمدند.
دستگاه هایی همچون محیط زیست و منابع طبیعی که وظیفه شرعی و قانونی آنها جلوگیری از دست درازی های غیرمجاز و اراضی ملی می باشد، قبل از اینکه ساخت و سازهای غیر مجاز در دل جنگل ها صورت بگیرد، آن هم نه در مناطق دور، بلکه در جلوی چشم مردم و در روز روشن کجا هستند که جلوی آنها را بگیرند؟
مسئولین ذی ربط اگر با این گونه موارد مخالف و به وظایف خود به خوبی آشنا هستند، باید جلوی این دست درازی ها به بیت المال و اراضی ملی را بگیرند، تا قبل از این که تمامی درختان این منطقه، به علت اشتهای زیاد زمین خواران، جنگل خواران و ویلاسازان از بین برود.
6204/1648
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.