شورای سلامت شهرستان شوش اخیرا مصوب کرد به منظور جمع آوری سگ های ولگرد از سطح شهر ، بخشی از پارک ملی کرخه به محل نگهداری سگ های ولگرد و بی صاحب اختصاص یابد.
محمد الوندی عصر چهارشنبه به خبرنگار ایرنا افزود:پارک ملی از دیدگاه اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت به محدوده ای از منابع طبیعی از جمله جنگل،مرتع،بیشه زار طبیعی،دشت،رودخانه ، دریاچه و کوهستان اطلاق می شود که نمایانگر نمونه های برجسته طبیعی می باشند.
وی افزود:دولت به منظور حفظ همیشگی وضعیت زیست بوم و همچنین ایجاد محیط مناسب برای تکثیر و پرورش جانوران وحشی ورشد گیاهان در خطر انقراض و برای جلوگیری از دخالت های مخرب انسانی این مناطق را تحت حفاظت قرار می دهد.
وی گفت: جمع آوری و اقدام لازم در خصوص سگ های ولگرد و بی صاحب بر عهده شهرداری هاست وبرای سازمان محیط زیست در این خصوص وظیفه ای تعریف نشده است.
رئیس پارک ملی کرخه ادامه داد:افزون بر این سگ یک حیوان وحشی نیست و اساسا جزیی از حیات وحش محسوب نمی شود و حضور این حیوان در عرصه های طبیعی خطراتی برای آنها دارد زیرا سگ ها در طبیعت با ایجاد سروصدا ،تعقیب حیوانات وحشی ،شکار حیوانات ونوزادان آنها همچنین تخریب آشیانه ها باعث ایجاد ناامنی در زیستگاه می شوند و به مرور در رقابت با حیات وحش پیروز و جایگزین آنها خواهند شد .
وی بیان داشت:علاوه بر این،موضوع انتقال و شیوع بیماری ها و درگیر شدن حیات وحش بخاطر حضور سگ ها بسیار جدی است
ضمن اینکه بیشه زارهای کرخه محل طبیعی برای تفریح و تفرج شهروندان است که حضور سگ ها مشکلات بهداشتی برای آنها ایجاد خواهد کرد.
الوندی تاکید کرد: در چنین جلساتی باید بیشتر از نظر کارشناسان علمی برای حل مشکلات استفاده شود.
منطقه حفاظت شده کرخه حدود 14 هزار هکتار است که هفت هزار و 500 هکتار آن را پارک ملی شامل می شود.
منطقه حفاظت شده کرخه در شمال استان خوزستان محل زیست گونه های مختلف جانوری از جمله گوزن زرد ایرانی است.
7278/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.