به گزارش خبرنگار ایرنا، امیرعلی گلچشمه روز دوشنبه در نشست خبری افزود: موزه بزرگ گلستان در زمینی به مساحت 2 هکتار که از سوی شهرداری گنبدکاووس اهدا شده، درمحل بوستان موسوم به داریوش این شهر احداث می شود.
وی از انجام مطالعات مشاور، طراحی نقشه و آزمایش خاک احداث موزه بزرگ گلستان خبر داد و گفت: امسال برای احداث این موزه که سه هزار مترمربع زیربنا خواهد داشت، افزون بر هفت میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
گلچشمه اضافه کرد: احداث این موزه که موزه ای مدرن خواهد بود، با رعایت مسائل زیست محیطی و حفظ فضای سبز و درختان بوستان داریوش انجام می شود و پس از احداث آن، موزه فرش گنبدکاووس نیز به موزه جدید منتقل می شود.
به گزارش ایرنا، کلنگ آغاز عملیات اجرایی این موزه توسط استاندار وقت و در ایام دهه فجر سال 1394 به زمین زده شد اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات هنوز اقدامی دراین خصوص انجام نشده است.

*** افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و سوغات در محوطه برج قابوس
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس از افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و سوغات درمحوطه برج قابوس این شهر خبر داد و گفت: این نمایشگاه با 60 غرفه از امروز فعالیت خود را به مدت 10 روز آغاز می کند.
گلچشمه افزود: در این نمایشگاه که با هدف حمایت از کالای ایرانی و فعالان صنایع دستی گنبدکاووس و استان گلستان برپا شده، صنایع دستی و سوغات تولیدی چهار استان آذربایجان غربی، شرقی، خراسان شمالی و گیلان نیز عرضه می شود.
وی اضافه کرد: دراین نمایشگاه که در ایام فعالیت از ساعت 16 تا 23 دایر خواهد بود، صنایع دستی و سوغات ها بدون واسطه و باقیمت مناسب به شهروندان عرضه می شود و در کنار آن نیز گروه های هنری و موسیقی اقوام به اجرای برنامه می پردازنند.

*** مرکز تحقیقاتی شهر تاریخی جرجان راه اندازی می شود
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس همچنین از راه اندازی مرکز تحقیقاتی و پژوهش سرای شهر تاریخی جرجان از شهرهای آباد دوره اسلامی آل زیار، درجوار امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس خبر داد و گفت: این مرکز تحقیقاتی و نیز کتابخانه تخصصی در یکی از ساختمان های ضلع شمالی متعلق به آستان مقدس این امامزاده راه اندازی می شود.
گلچشمه افزود: رایزنی های لازم با اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان برای واگذاری این ساختمان به میراث فرهنگی انجام شده و موافقت اولیه مدیرکل اوقاف استان نیز اعلام شده است.
وی، بهسازی بوستان سه هکتاری آرامش در جوار امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس را از دیگر اقدامات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ذکر کرد و گفت: این اداره با اوقاف و امور خیریه این شهرستان در بهسازی این بوستان مشارکت دارد و چندی پیش نیز مبلغ یک میلیارد ریال اعتبار برای آغاز عملیات بهسازی تخصیص داده است.
گلچشمه، محوطه سازی اطراف بقعه ملاعلی عطا دانشمند در بخش مرزی داشلی برون با اعتبار 700 میلیون ریال توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درسال گذشته و نیز پیش بینی مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون ریال برای بهسازی مسیر این زیارتگاه درسال جاری را از دیگر اقدامات این اداره برشمرد و اضافه کرد: این اقدامات در راستای توسعه گردشگری در گنبدکاووس انجام می شود.
وی بابیان اینکه گنبدکاووس درحوزه گردشگری، نیازمند ایجاد زیرساخت های مختلف ازجمله مراکز اقامتی است، تصریح کرد: این شهرستان با داشتن آثار متعدد تاریخی، فرهنگی و منابع طبیعی ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری دارد اما از داشتن مراکز اقامتی محروم است که اقداماتی دراین حوزه انجام شده و تا پایان امسال یک هتل سه ستاره درجوار دریاچه مصنوعی شهر گنبدکاووس توسط بخش خصوصی به بهره برداری می رسد.

*** دیوار دفاعی جرجان برای ثبت جهانی، باید احیا شود
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس از برنامه ریزی برای ثبت جهانی دیوار دفاعی جرجان خبر داد و گفت: لازمه این امر احیا و آزادسازی بخش هایی از این دیوار است که متاسفانه روی بخش هایی از آن، از جمله در روستای سلمان فارسی یک، بنا ساخته شده است.
گلچشمه افزود: برای آزادسازی بخشی از این دیوار در روستای سلمان فارسی یک، مقدار هشت هکتار زمین از منابع طبیعی گنبدکاووس دریافت و توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به قطعات 250 متری تفکیک شده تا نسبت به جابجایی این روستا اقدام شود.
وی، پیگیری اجرای پلان مدیریتی محوطه برج قابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان در گنبدکاووس و پانزدهمین اثر ثبت شده ایران درفهرست سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)، پیگیری ثبت جهانی برخی صنایع دستی قوم ترکمن از جمله فرش و سوزن دوزی، توسعه بوم گردی روستایی از یک روستای فعلی به 30 روستا تا پایان سال جاری و پیگیری رفع مشکل بازارچه دائمی صنایع دستی گنبدکاووس را از دیگر برنامه های اداره میراث فرهنگی این شهرستان برشمرد.
گلچشمه همچنین آمادگی میراث فرهنگی با شهرداری گنبدکاووس برای رفع معضل ترافیک منتهی به امامزاده یحیی بن زید (ع) با بازگشایی مسیر جدید و نیز از معرفی 125 فعال عرصه صنایع دستی این شهرستان به بانک ها برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی و رونق تولید خبر داد.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت و تنوع اقوام و فرهنگ ها در شرق استان گلستان واقع است و از آثار تاریخی و میراث فرهنگی با ارزشی برخوردار است.
/3039/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.