به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمناف هاشمی عصر پنجشنبه درمراسم نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف بزرگ ترکمن در محل مزار وی در آق تقای در شرق استان گلستان افزود: در استان گلستان اقوام و مذاهب مختلف با وحدت درکنار هم زندگی می کند که نتیجه این وحدت و همدلی، اقتدار جمهوری اسلامی است.
وی به محرومیت های گلستان نیز اشاره کرد و گفت: این استان با وجود ویژگی های مثبت خود اما به دلیل کم توجهی در سال های گذشته در حوزه های گردشگری، صنعت، معدن و کشاورزی از توسعه عقب مانده است.
وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به جبران عقب ماندگی های گلستان داشته و دارد تا توسعه متوازن دراین استان برقرار شود.
استاندار گلستان ادامه داد: البته دولت برای توسعه متوازن نیاز به مشارکت مردم و سرمایه گذران دارد زیرا اعتبارات هفت تا 10 هزار میلیارد ریال کفاف توسعه این استان را نمی دهد.
هاشمی افزود: در هفت ماه گذشته سرمایه گذاری های خوبی توسط مردم استان بویژه شرق آن به مبلغ 10 هزار میلیارد ریال صورت گرفته است.
وی گفت: در شرایط سخت امروز کشور، دولت بدون تردید به مشارکت مردم اقوام و مذاهب نیاز دارد و این مشارکت به وحدت و اقتدار ملی کمک می کند.
هاشمی به خروج آمریکا از برجام نیز اشاره کرد و گفت: این خروج باعث افتخار جمهوری اسلامی است و ما باید با حمایت جدی از کالای ایرانی و تولیدات داخلی به اقتدار ملی جمهوری اسلامی کمک کنیم.
وی با قدردانی از تلاش برگزار کنندگان مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی افزود: برگزاری این مراسم نیز به تعمیق وحدت و وفاق اقوام و مذاهب کمک می کند.
به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن درسال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند.
مختومقلی فراغی درکنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق تقای در40 کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان ) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.
بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده و همه ساله در اردیبهشت ماه مراسم بزرگداشت این شاعر در استان گلستان برگزار می شود.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
شهرستان مرزی مراوه تپه با افزون بر 60 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه شرق استان گلستان واقع است.
/1860/3039
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.