بدون تردید نامگذاری سال ها با عناوین و شعارهای خاص از سوی رهبری انقلاب، خط سیر حرکتی مسئولان و مردم را مشخص کرده و تحقق آن نیازمند تلاش همه جانبه است که نه فقط در سال 97 بلکه در سال های پیش رو نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
اصولا استفاده از کالاهای تولید داخل، اولویت و استراتژی هر کشوری است تا علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی و اشتغال ایجاد شده توسط آنان، در تقویت بنیه اقتصاد ملی موثر بوده و از خروج ارز برای واردات کالاهای مشابه نیز جلوگیری نمایند.
صرف نظر از کلیت و در عین حال زیبایی شعار سال رهبری و ضرورت حمایت همه جانبه مردم و مسئولان برای تحقق آن، حمایت از کالای ایرانی از سوی مردم به عنوان خریداران این کالا، نیازمند بایدها و نبایدهایی است که بایستی در وهله نخست مورد توجه و اهتمام جدی تمام تولید کنندگان داخلی قرار گیرد.

** کیفیت :
در سخنان و صحبت هایی که پس از پیام نوروزی رهبری انقلاب توسط برخی مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی مطرح شده، کیفیت کالای ساخت داخل، شاه کلید تحقق حمایت از کالای ایرانی علام شد.
بدون تردید نخستین شاخص و ملاک مدنظر هر شهروند ایرانی برای خرید کالای داخلی، کیفیت آن است که دراین بخش با وجود تولید برخی کالاهای با کیفیت داخلی، باید بپذیریم که هنوز کیفیت تولیدات داخلی ما با کالاهای مشابه خارجی فاصله زیادی دارد و همین امر سبب شده تا عامه مردم و حتی مسئولان، خرید کالای خارجی را بر کالای داخلی ترجیح دهند.
مصداق های زیادی از کالاها و تولیدات کم کیفیت داخلی برای این شاخص مهم می توان نام برد که بایستی تولیدکنندگان آن اهتمام جدی برای ارتقای کیفیت محصولاتشان و جلب رضایت مشتری انجام دهند.
هستند برخی تولیدکنندگان داخلی که در کنار تولید محصولات کم کیفیت برای داخل، محصولات با کیفیت تری برای صادرات تولید می کنند که باید چنین محصولاتی را برای مردم کشورشان نیز تولید و روانه بازار نمایند.
نکته دیگر در این شاخص، استفاده از فناوری های برتر و به روز دنیا در تولید محصول است و راه آن نیز توجه جدی به امر تحقیق و پژوهش برای تولید ماشین آلات جدید مورد استفاده در خطوط تولید و یا واردات آن از کشورهای صاحب تکنولوژی است.
تحقیق و پژوهش اگرچه مسیری طولانی اما امری لازم است، ضمن اینکه وارد کردن ماشین آلات برتر خطوط تولید و سپس بومی سازی آن مسیری کوتاهتر است که با رفع تحریم ها پس از توافق هسته ای (برجام)، مسیر آن تا حدودی باز شده و باید از این فرصت استفاده شود.
حسن استفاده از ماشین آلات و تکنولوژی برتر در خط تولید محصول، علاوه بر تولید محصول با کیفیت تر و کاهش هزینه های تولید، قابل رقابت بودن با مشابه خارجی و افزایش رضایت مندی مشتری و نیز صادرات بیشتر کالای ایرانی به خارج کشور است.
نکته دیگر در شاخص کیفیت کالای ایرانی، بسته بندی مناسب تولیدات داخلی است که در این بخش نیز بایستی تولیدکنندگان توجه جدی داشته باشند زیرا امروزه یکی از جذابیت ها در خرید محصول نوع بسته بندی آن است که مشتری را به خود جذب می کند.

** قیمت:
دومین شاخص در حمایت از کالای ایرانی بدون تردید قیمت آن است که در این بخش نیز در بسیاری از موارد شاهد بالا بودن قیمت تولیدات داخلی هستیم؛ همگان بویژه کارشناسان اقتصادی نیک می دانند که پس از اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه ها در دولت قبل و حمایت نکردن از بخش تولید، علاوه بر آسیب شدید این بخش، به دلیل چند برابر شدن قیمت ها، قدرت خرید مردم نیز بشدت پایین آمده است.
با این حساب نکته ای که تولیدکنندگان داخلی بایستی در کنار ارتقای کیفیت محصول به آن توجه نمایند، قیمت کالای تولیدی است؛ همانگونه که برخی تولیدکنندگان داخلی برای صادرات محصول علاوه بر کیفیت بالا، قیمت پایین تری را لحاظ می کنند، باید بدون تبعیض این موارد را برای مصرف کنندگان داخلی نیز لحاظ نمایند.
نکته دیگر در این شاخص، درج قیمت مناسب بر قیمت تولیدات داخلی است که متاسفانه برخی قیمت های درج شده بر محصولات یا غیرواقعی اند و یا حاشیه امنیتی را برای سوء استفاده واسطه ها و فروشندگان عمده و خرد باز گذاشته است.
امروزه در بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای یا ارزانسراها شاهد هستیم که کالایی با 30 تا 40 درصد کمتر از قیمت درج شده روی آن به دست مصرف کننده می رسد و از طرفی دیگر کالایی با همان قیمت درج شده و بعضا بالاتر از آن به فروش می رسد.
برای رفع این معضل و استفاده مطلوب تولیدکننده و فروشندگان از یک سود معین به نظر می رسد باید سامانه الکترونیکی ملی طراحی شده تا بر قیمت محصول از تولید تا مصرف نظارت ویژه داشته و براساس قیمت فروش محصول، سهم هر یک از تولیدکننده و فروشنده مشخص شود.

**مبارزه با قاچاق کالا :
سومین شاخص در حمایت از کالای ایرانی جلوگیری از ورود کالاهای مشابه خارجی و نیز برخورد جدی با قاچاق کالا می باشد که اگرچه درسال های اخیر موفقیت هایی دراین بخش وجود داشته اما همچنان اقتصاد کشور نیازمند نظارت قوی تر دراین حوزه است.
پیامدهای مضر و مخرب قاچاق کالا بر تولید داخلی و اشتغال و در سطح کلان بر اقتصاد کشور مساله ای نیست که بتوان با تسامح و تساهل از کنار آن گذشت و تصویب قوانین سختگیرانه و برخورد جدی با متخلفان این حوزه و معرفی آنان به جامعه یک الزام است.
مادامی که اخبار کشف و ضبط کالای قاچاق منتشر اما از انتشار اسامی متخلفان به هر دلیل پرهیز شود، به یقین برای جامعه ایرانی پذیرفتنی و قابل قبول نیست و این مساله، سازمانی بودن قاچاق کالا و سپر آهنین داشتن متخلفان این حوزه را در اذهان عمومی تداعی می کند.

** صادرات کالای ایرانی:
صادرات کالای با کیفیت ایرانی یکی دیگر از شاخص های مهم در حمایت از تولیدات داخلی و در راستای تحقق یکی از بندهای سیاست های کلان اقتصاد مقامتی یعنی'برون زا' بودن آن است.
با تحقق این مهم، مردم با دیدن صادرات کالای داخلی و استقبال خارجی ها از محصولات ایرانی، قطعا تمایل بیشتری برای خرید کالای تولید داخل نشان داده و این بزرگترین کمک به تولید داخلی و حمایت از آن خواهد بود.
نکته اساسی در صادرات کالای ایرانی، توسعه روابط با کشورهای جهان بویژه کشورهای همسایه است که باید از همه ظرفیت های دیپلماسی اعم از داخلی و خارجی و البته در چارچوب سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی استفاده شود.
نکته دیگر و البته مهم در توسعه روابط با دیگر کشورهای جهان بویژه درحوزه اقتصاد، احترام به قوانین و عقاید آنان است و هیچ کشوری نمی تواند براساس آرمان ها و سیاست های خود و نادیده گرفتن شرایط و واقعیات نظام بین الملل، سیاست های خود را به دیگران دیکته نماید.
نظام بین الملل،نظام دیپلماسی صلح جویانه، تعامل و گفت و گو است و یقینا کشورهایی که چنین دیپلماسی را دنبال می کنند در تحقق منافع اقتصادی خود موفق ترند.

** تبلیغات:
تبلیغات و معرفی صحیح کالا و خدمات از دیگر شاخص های مهم در حمایت از کالای ایرانی است به یقین رسانه های گروهی و ارتباط جمعی بویژه رسانه ملی نقش موثری در معرفی کالای با کیفیت و قیمت مناسب داخلی و از طرف دیگر معرفی کالاهای نامرغوب داخلی برعهده دارد.
معرفی کالای نامرغوب به این دلیل می تواند موثر باشد که اولا تولید کننده آن سعی و اهتمام لازم را برای تولید کالای با کیفیت و رقابتی انجام دهد و ثانیا مصرف کننده نیز بداند که چه کالایی را خریداری نماید.
به هرحال آنچه مسلم است، حمایت از کالای ایرانی بدون رعایت برخی شاخص هایی که دراین نوشتار بیان شد و قطعا دیگر شاخص هایی که بایستی توسط کارشناسان مجرب بیان و تبیین شود، بدون تعارف 'آب در هاون کوبیدن' و اسراف مواد خام اولیه برای تولید محصول است.
داشتن عرق ملی در کنار سرلوحه قرار دادن وجدان کاری و احساس مسوولیت نیز می تواند به تولید کالای مرغوب ایرانی و خرید آن توسط مردم این سرزمین بسیار کمک نماید.
** خبرنگار ایرنا در گنبدکاووس
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.