به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدصادق بشکوفه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران به نقش فعال مردم در حفظ و حراست از جنگل ها و مراتع اشاره کرد و افزود: در سال جاری 65 هکتار از جنگل ها و مراتع آسیب دیده کلاله در مناطق عرب داغ و سه راهی تمرقره قوزی این شهرستان با دو میلیارد و پانصد میلیون ریال هزینه، نهال‌کاری و بازسازی شد.
وی گـفت: در قالب این طرح 40 هکتار از عرصه های طبیعی که در 52 مورد آتش سوزی آسیب دیده بود، نهالکاری شده است.
رئیس منابع طبیعی کلاله با بیان اینکه تمهیدات لازم برای ایجاد بوستان های طبیعی در مراتع روستاهای دهنه، بربرقلعه و کسر پیشکمر از توابع بخش مرکزی کلاله صورت گرفته است، ادامه داد: در این شهرستان 18 طرح مرتعداری فعال وجود دارد.
وی افزود: 450 خانوار از دامداران مهاجر و بومی، تحت نظر منابع طبیعی از مراتع شهرستان کلاله بهره برداری می کنند.
وی افزود: امسال در قالب طرح یاد شده و از محل تعهدات دامداران، عملیات کوپه کاری مراتع در 160 هکتار و قرق و اجرای طرح نزولات جوی در سطح یک هزار و 250 هکتار با هدف رشد و بازپروری گونه های طبیعی به اجرا درآمده است.
بشکوفه با اشاره به اجرای پروژه های عمرانی منابع طبیعی کلاله گفت: به منظور جلوگیری ازفرسایش خاک و پیشگیری ازضرر و زیان ناشی از سیلاب ها و تامین بخشی ازآب مورد نیاز دامداران، درسالجاری دو پروژه احداث بند با سازه بتنی با 5 میلیاردریال اعتبار به اجرا درآمده که یکی از بندها به بهره برداری رسیده است.
وی اظهار کرد: از محل اعتبارات سال جاری منابع طبیعی کلاله برای مرمت و بازسازی 60 کیلومتر از جاده های جنگلی این شهرستان یک میلیارد و500 میلیون ریال اعتبار اختصاص و تامین شده که بزودی با مساعد شدن شرایط جوی اجرای پروژه ها آغاز خواهد شد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کلاله از رسیدگی به 46پرونده تجاوز به حریم اراضی جنگلی و مرتعی از سوی مراجع قضایی خبر داد و گفت: در سال جاری با اجرای احکام صادره 40 هکتار از اراضی ملی از متخلفین خلع ید شد.
بشکوفه از وقوع 52 مورد حریق در جنگل ها و مراتع کلاله در سالجاری خبر داد و خاطرنشان کرد: این حریق ها با تلاش نیروهای منابع طبیعی و همکاری بی دریغ نیروهای مردمی، کوهنوردان ، گروه های همیار طبیعت و آتش نشانی های شهرداری کلاله و شهر فراغی مهار شد.
وی یادآور شد : منابع طبیعی کلاله برای اطفایحریق درعرصه های طبیعی و مرتعی از سه دستگاه خودرو آتش نشانی، 2 دستگاه تراکتور با تانکر حمل آب و امکانات ویژه برای اطفای حریق در مناطق صعب العبور جنگلی و کوهستانی و تجهیزات انفرادی برخورداراست و در صورت ضرورت از ناوگان هوایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بهره مند می شود.
شهرستان کلاله در شرق استان گلستان دارای 123 هزار هکتار عرصه طبیعی است که از این میزان 45هزارهکتار جنگل طبیعی، 23 هکتار جنگل دست کاشت و 55 هزار هکتار مرتع می باشد.
7478/1860
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.