به گزارش خبرنگار ایرنا ، عزیزالله شهیدی فر روز سه شنبه در آئین روز درختکاری و هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر، اظهار داشت: متاسفانه روند تخریب و بهره برداری بی رویه از جنگل های مازندران در 50 سال گذشته به نحوی بوده است که از 3 و نیم میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی استان که شامل جنگل و مرتع می شود امروز تنها یک میلیون و 950 هزار هکتار باقی مانده است.
استان مازندران حدود 24 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که قبل از جدا شدن استان گلستان از ان در دهه هفتاد شمسی وسعت ان بیش از 47 هزار کیلومتربع بوده است.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: این درحالی است که تراکم پوشش جنگلی نیز امروز نسبت به سال های گذشته کاهش یافته و نیازمند توجه ویژه در زمینه بازسازی، احیا و اصلاح جنگل های موجود نیز هستیم.
شهیدی فر ادامه داد: در نیم قرن گذشته ساخت و سازها و افزایش عرصه های زراعی کاهش عرصه های منابع طبیعی را به همراه داشته است.
وی خواستار نگاه و برنامه ریزی دلسوزانه ملی و استانی برای حفظ عرصه های منابع طبیعی مازندران به ویژه جنگل های هیرکانی شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر نیز در این آئین اظهار داشت: با افزایش جمعیت به تبع آن نیز بهره برداری از منابع طبیعی رشد یافت و شاهد گسترش تخریب ها در سال های گذشته بودیم.
سیدوجیه الله موسوی تصریح کرد: امروز برای مقابله با تجاوز به عرصه های منابع طبیعی با جدیت اجرای قانون جامع حدنگاری 273 هزار هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی غرب مازندران به اتمام رسیده است.
وی افزود: در این راستا شهرستان تنکابن نخستین شهرستان در کشور است که اجرای طرح حدنگار (کاداستر) در جهت مقابله با زمین خواری ، دخل و تصرف به اراضی ملی به طور کامل به اتمام رسیده است و در این هفته نیز طی جشنی اسناد تک برگی آن صادر می شود.
وی با اشاره به اتمام اجرای طرح حدنگار(کاداستر) در شهرستان نوشهر و رامسر گفت: در صورت اعتبار لازم در سال 97 اجرای طرح حدنگار (کاداستر) در 50 درصد عرصه های حوزه غرب مازندران به اتمام خواهد رسید.
موسوی همچنین اولویت بعدی این اداره را آزاد سازی اراضی ساحلی عنوان کرد و اظهار داشت: تاکنون 441 هزار متر مربع اراضی ساحلی در 144 کیلومتر حوزه اراضی ساحلی غرب مازندران که 80 درصد است آزاد سازی شده است.
وی تصریح کرد: مابقی سواحل نیز با تامین اعتبار50 میلیارد ریالی و تجهیزاتی همچون لودر، بیل مکانیکی و کامیون در سال آینده آزاد خواهد شد.
در این مراسم اعلام شد 600 هزار اصله نهال سوزنی و پهن برگ در هفته منابع طبیعی در بین مردم غرب مازندران توزیع خواهد شد.
/1899/1295
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.