به گزارش خبرنگار ایرنا این نشست روز چهارشنبه با حضور استانداران گلستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان ، ایلام و اردبیل و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و چند تن از نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی در گرگان برگزار شد.
لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد از جمله در اینچه برون واقع در شرق استان گلستان و 12 منطقه ویژه اقتصادی پیش از این دو بار در دوره قبل مجلس شورای اسلامی مطرح و رد شد، اما در دوره کنونی مجلس با توجه استقبال مردم و نمایندگان مطرح و در کمیسیون اقتصادی مصوب شده است و باید در صحن علنی نیز بررسی و تصویب شود.
عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر در این نشست گفت: برای کسب رای مثبت نمایندگان باید تاثیرگذاری این لایحه در توسعه استانها برجسته سازی شود.
وی تصریح کرد: در استان بوشهر 60 سال قبل در رابطه با منطقه آزاد مطالعاتی صورت گرفته و ظرفیت های استان نیز نشان می دهد که مستعد منطقه آزاد است.
گراوند گفت: توسعه مناطق آزاد امنیت ملی را تضمین خواهد کرد و اگر این نگاه در مجلس شورای اسلامی مورد توجه ویژه قرار گیرد، این لایحه تصویب خواهد شد.
استاندار بوشهر با اشاره به میادین نفتی پارس جنوبی و عسلویه ،افزود: ایجاد منطقه آزاد دراستان بوشهر بدون شک در توسعه صادرات و رونق اقتصادی کشور تاثیر خواهد داشت.
وی تصریح کرد: 93 درصد نفت صادراتی کشور از پایانه بزرگ خارک در استان بوشهر انجام می شود و 26 هزار هکتار زمین در حوزه مناطق آزاد پیشنهاد شده در نظر گرفته ایم که اگر منطقه آزاد بوشهر اجرایی شود منحصر بفرد بوده و امکانات ترابری دریایی، راه‌آهن ، جاده و فرودگاه را دارد.
استاندار اردبیل نیز مناطق آزاد را ظرفیتی برای توسعه استانها و کشور دانست و گفت: با توجه به قول مساعد رییس جمهوری برای ایجاد مناطق آزاد، مسئولان از این لایحه حمایت کنند.
اکبر بهنام ‌جو افزود: مسئولان هفت استان مرتبط با لایجه مناطق آزاد باید نشست ‌های نزدیک و موثر با نمایندگان مجلس برگزار تا زمینه تصویب این لایحه فراهم شود.
وی عنوان کرد: این مناطق هزینه خاصی برای دولت و مجلس نخواهد داشت، بلکه می‌ تواند ظرفیت بزرگی برای توسعه استانها و کشور به وجود آورد.
بهنام جو گفت: با توجه به نظر مساعد رییس جمهوری و تایید و تصویب این لایحه در هیات دولت باید تلاش شود تا با همگرایی همه ارکان و همکاری و نظر موافق نمایندگان مجلس نسبت به تصویب آن در صحن علنی اقدام شود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد منطقه آزاد توسعه و امنیت مرزی در این استان را به ارمغان می آورد.
دانیال محبی نیا افزود: می ‌توان در کنار استفاده از ظرفیت مجلس از توانمندی رسانه ‌ها برای بیان اهمیت ایجاد مناطق آزاد و نقش آن در توسعه بهره گرفت.
وی اضافه کرد: کم آبی و خشکسالی و محرومیت باعث مهاجرت مردم از این استان شده و ایجاد منطقه آزاد فرصت اشتغال و زمینه بازگشت مهاجرین را فراهم می کند.
به گفته وی؛ ایجاد منطقه آزاد باعث آبادانی و افزایش سطح امنیت، توسعه اقتصادی و فرهنگی در مناطق مرزی و محروم همچون سیستان و بلوچستان خواهد شد.
استاندار ایلام در این نشست گفت که با ایجاد منطقه آزاد مهران در این استان، 80 هزار هکتار زمین احیاء خواهد شد.
قاسم سلیمانی دشتکی ادامه داد: همبستگی استانداران و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای تصویب این لایحه مهم است و باید اقدامات هماهنگ و جدی صورت گیرد.
به گفته وی؛ تصویب مناطق آزاد در مجلس طرحی مشترک است و اگر ایجاد آن در یک استان رد شود شامل دیگر استانها نیز می شود.
وی اضافه کرد: هر استاندار باید ضرورت‌ ها و مزیت‌ های مناطق آزاد را برای مردم و نمایندگان مجلس بیان کند تا یک عزم ملی برای ایجاد این مناطق ایجاد شود.
قرجه طیار نماینده گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: نقشه های حوزه های استحفاظی مناطق آزاد به کمیسیون اقتصادی ارائه نشده و این باعث به تاخیر افتادن پروژه های این مناطق به خصوص در اینچه برون استان گلستان شده است.
وی با بیان اینکه هفته گذشته در خصوص سه منطقه جاسک، اردبیل و اینچه ‌برون بحث شد، افزود: تاکنون هیچ کدام رد و یا تائید نشده است و باید نقشه های آن ارائه شود تا پس از اصلاح بررسی‌ ها انجام گیرد.
به گفته وی؛ براساس نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ های مجلس، منطقه آزاد اینچه‌ برون در استان گلستان جزء مناطقی خواهد بود که در سریع‌ ترین بازه زمانی به اهداف خود خواهد رسید.
وی همچنین گفت که نمایندگان مجلس نسیت به این لایحه نظر مثبت دارند.
شهرام کوسه غراوی نماینده مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: تصویب این لایحه و ایجاد این مناطق موجب توسعه اقتصادی و اشتغالزایی می شود.
وی گفت: نمایندگان و استانداران مرتبط با این لایحه اراده خوبی برای اجرایی شدن آن دارند اما این مساله نیازمند همکاری همه نمایندگان مجلس است.
غراوی افزود: باید زیرساخت های لازم هم در این مناطق دیده شود که هنوز این شرایط ایجاد نشده است.
وی همچنین اظهار کرد که اینچه برون در شرق استان گلستان شرایط خوبی برای ایجاد منطقه آزاد دارد و نقش موثری در زمینه توسعه اقتصاد و اشتغال خواهد داشت.
سید مناف هاشمی استاندار گلستان هم گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون نه تنها رشد و پیشرفت این استان، بلکه توسعه اقتصادی کشور را به همراه خواهد داشت.
به گفته وی؛ ارتباط با کشورهای آسیای میانه نیز از مزیت های اقتصادی منطقه آزاد اینچه برون است.
به گفته وی؛ گلستان در زمینه صنعت و کشاورزی ظرفیت های خوبی دارد و ایجاد منطقه آزاد نیز بر سرعت توسعه این استان خواهد افزود.
به گزارش ایرنا نشست مشترک اتخاذ راهکارهای بهینه در ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی با حضور دکتر مرتضی بانک مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و استانداران ایلام، اردبیل، سیستان و بلوچستان و بوشهر به مدت یک روز در گرگان مرکز استان گلستان برگزار شد.
3014/1648
گزارش: مجید میهن دوست ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.