رضوان حکیم زاده روز چهارشنبه درحاشیه بازدید از برخی مدارس روستایی و عشایری بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: فراهم کردن زمینه تحصیل برای همه کودکان در سن تحصیل از دغدغه های آموزش و پرورش و نیز معاونت ابتدایی این وزارتخانه است.
وی افزود: در همین راستا اقدامات متعددی در استان ها با همکاری دیگر ادارات و سازمان ها و با بهره گیری از همه ظرفیت ها بویژه ظرفیت محلی و علما برای شناسایی و فراهم کردن شرایط آموزشی و انعطاف پذیری برای دانش آموزانی که به هر دلیل شرایط عادی حضور در مدرسه را نداشتند، انجام شد.
دکتر حکیم زاده اضافه کرد: برای انسداد بیسوادی در مقطع ابتدایی و با هماهنگی و همکاری دفتر مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، ثبت احوال، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با استفاده از ظرفیت های محلی و مدیران مدارس، شرایط حضور بسیاری از کودکان بازمانده از تحصیل در مدارس فراهم شده است.
وی به آمار بازماندگان از تحصیل و جذب شدگان دراین حوزه اشاره نکرد اما گفت: آمار دقیقی از بازماندگان از تحصیل وجود ندارد اما درسایه تلاش های صورت گرفته، هم اکنون در بسیاری از استان های کشور، آمار این حوزه به صفر رسیده است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص علت افت تحصیلی در مقطع ابتدایی نیز گفت: این افت بیشتر در مناطق دو زبانه، دانش آموزان طرح فراگیر و نیز دانش آموزانی که دوره پیش دبستانی را نمی گذرانند، در پایه اول ابتدایی مشهود است.
حکیم زاده افزود: بر اساس بررسی های انجام شده در طرح ارزشیابی کیفی و توصیفی ویژه مقطع ابتدایی، هدف فراهم کردن محیط غیر رقابتی برای دانش آموزان است تا با مشارکت هم مهارت های لازم و سواد پایه را یاد بگیرند.
وی با اشاره به اجرای طرح فراگیر ویژه کودکان دیرآموز مدارس استثنایی و حضور و تحصیل این دانش آموزان در مدارس عادی برای یادگیری روش های زندگی در کنار همسالان از دو سال پیش، گفت: یک بخش از افت تحصیلی مربوط به این گروه از دانش آموزان است.
حکیم زاده با مثبت دانستن نقش دوره پیش دبستانی در پیشگیری از افت تحصیلی درمقطع ابتدایی بویژه پایه اول، اضافه کرد: باید شرایط به گونه ای فراهم شود تا همه نو آموزان در بدو تحصیل، دوره پیش دبستانی را سپری نمایند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به کمبودهای نیروی انسانی درمقطع ابتدایی، گفت: براساس بررسی روند پنج ساله از ورود و خروج نیروی انسانی که گزارش آن به وزیر و مرکز نیروی انسانی وزارتخانه ارسال شد، متاسفانه در دوره ابتدایی فاصله معناداری بین خروخی و ورودی نیروی انسانی وجود دارد.
حکیم زاده افزود: بر این اساس مقرر شد در برنامه استخدام امسال وزارت آموزش و پرورش سهم بیشتری به جذب نیروی انسانی در مقطع ابتدایی اختصاص یابد همچنین مذاکراتی با ریاست دانشگاه فرهنگیان برای تربیت نیروی انسانی دوره ابتدایی انجام شده است.
وی با بیان اینکه دوره ابتدایی باید بهترین معلمان را داشته باشد، تصریح کرد: برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری ها باید به گونه ای باشد تا جذب نیروی انسانی دراین مقطع، اصولی و بدون فشار و اصرارهای بیرونی باشد تا مشکلی درحوزه نیروی انسانی نداشته باشیم.
به گزارش ایرنا، این مقام مسئول به همراه مدیرکل مدارس عشایری وزارت آموزش و پرورش و نیز مدیرکل آموزش و پرورش گلستان و مدیر آموزش و پرورش گنبدکاووس از مدرسه روستای کلیجه و دو کانکس آموزشی در منطقه امین دالق و خرد چالقورپ بخش مرزی داشلی برون این شهرستان بازدید و هدایایی را به دانش آموزان و معلمان آنان اهدا کردند.
آموزش و پرورش شهرستان 350 هزار نفری گنبدکاووس درشرق استان گلستان افزون بر 70 هزار دانش آموز دارد که 36 هزار نفر آنان در مقطع ابتدایی مشغول تحصیل اند که از این تعداد نیز هفت هزار نفر در مدارس روستایی و عشایری بخش مرزی داشلی برون این شهرستان درس می خوانند.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.