به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سید مناف هاشمی روز سه شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان ، اظهار کرد: باید شرایط تحصیل برای تمامی کودکان حتی فرزندان اتباع بیگانه را فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: مهمترین سرمایه استان، سرمایه انسانی است و آماده سازی این سرمایه نیازمند توجه به آموزش و پرورش است.
استاندار گلستان افزود که باید فعالیت و اقدامات شورا هدفمند و در جهت رشد کمی و کیفی و اثرگذاری این نهاد و تربیت نیروی انسانی توانمند باشد.
هاشمی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری در حوزه تاسیس مدارس غیرانتفاعی می تواند برخی مشکلات مربوط به مدارس فرسوده را مرتفع سازد و دراین بخش ها باید از سرمایه گذاران با ارائه وام لازم حمایت شود.
وی گفت: پیگیری تبدیل فضاهای آموزشی به احسن با مشارکت گرفتن از شهرداریها، جذب و همکاری نیکوکاران در تکمیل واحدهای آموزشی ناتمام و استفاده بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی در آموزش از دیگر موضوعات مد نظر است.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان نیز با بیان اینکه 56 درصد مدارس استان تخریبی با نیازمند بهسازی است، از خیرین خواست که در جهت رفع این آسیب و کمک به تامین فضای آموزشی مطلوب برای دانش آموزان همکاری کنند.
محمدرضا وطنی افزود: گلستان از لحاظ وضعیت ساخت و ساز فضاهای آموزشی در میان استانهای کشور رتبه 17 و از لحاظ عمومی رتبه نهم را دارد.
به گفته وی؛ اکنون در مدارس استان 326 هزار و859 نفر دانش آموز مشغول تحصیل هستند که 201 هزار و 581 نفر در مقطع ابتدایی، 75 هزار و 776 نفر متوسطه اول، 47 هزار و 707 نفر در متوسطه دوم و یکهزار و 795 نفر دانش آموزان مشغول به تحصیل در واحدهای آموزشی زیر پوشش آموزش و پرورش استثنایی هستند.
وی افزود: از جمعیت دانش آموزی استان 48.5 درصد را دختران تشکیل می دهند.
وطنی اضافه کرد که تعلیم و تربیت این دانش آموزان برعهده 19 هزار و 890 نفر فرهنگی است که 10 هزار و 443 نفر آنان را معلمان مرد تشکیل می دهند.
به گفته وی؛ مدرک تحصیلی 19.49 معلمان استان فوق لیسانس و بالاتر، 60.79 درصد کارشناسی، 12.5 درصد فوق دیپلم و حدود هشت درصد دیپلم و کمتر از آن است.
مدیر کل آموزش و پرورش گلستان افزود: هدف گذاری در گرایش دانش آموزان به تحصیل درهنرستان های استان سال قبل 50 درصد پیش بینی شده بود که 38درصد محقق شد و امسال این رقم دو درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی دانش آموزان نیازمند کمک بخش های مختلف است، گفت: آموزش و پرورش از نیازهای بخش های مختلف جامعه آگاه نبوده ولازم است دستگاه های مرتبط، این مجموعه را در هدایت تحصیلی دانش آموزان متناسب با نیاز جامعه همراهی کنند.
به گفته وی؛ اکنون 60 درصد دانش آموزان مقطع متوسطه دوم استان به سمت تحصیل در دوره های نظری هدایت می شوند.
وی تصریح کرد که آموزش و پرورش تلاش می کند تا تحصیل 40 درصد دانش‌آموزان در رشته‎های کاردانش و فنی و حرفه‎ای سوق داده شود.
وطنی با بیان اینکه نشست هایی نیز با مسئولان و کارشناسان دستگاه های مرتبط برای هدایت تحصیلی دانش آموزان متناسب با نیازهای شغلی جامعه برگزار شد، یادآور شد: دراین نشست‎ها قرار شد که دستگاه‎های اجرایی استان، نیازمندی‎ها را اعلام تا در هدایت تحصیلی دانش‎آموزان مد نظر قرار گیرد.
مدیر کل آموزش و پرورش گلستان تعداد هنرجویان هنرستان های استان را هم اینک 13 هزار و 607 نفر اعلام کرد که در 115 هنرستان با 785 کلاس درس تحصیل می کنند.
در این نشست روسای صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جهادکشاورزی، مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فنی و حرفه ای نیز در خصوص هدایت تحصیلی دانش آموزان متناسب با نیازهای شغلی استان مطالبی بیان کردند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: ۷۰ هزار و ۹۴۲ نفر آمار بیکاران استان است که ۴۰ درصد آن دانش آموختگان دانشگاهی هستند و دلیل اصلی بیکاری آنان نداشتن مهارت است.
سعید مازندرانی افزود: تفاهم‎نامه‎ای با وزارت آموزش و پرورش بسته شده که به توسعه تحصیل در رشته‎های مهارت‌ محور وهدایت صحیح تحصیلی دانش آموزان کمک می‌کند.
حسینقلی قوانلو رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان هم گفت: هدایت تحصیلی نیازمند فرهنگ ‎سازی و افزایش اطلاعات خانواده ها بوده تا این هدایت به شیوه صحیح و در راستای مهارت آموزی انجام گیرد.
به گفته وی؛ بیشترین درصد بیکاران شامل دانش آموختگان دانشگاهی بوده و کمترین آمارها مربوط به سطح تحصیلی دیپلم‎است.
مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز گفت که در راستای کمک به بخش گردشگری و ایجاد اشتغال می توان رشته های تحصیلی حوزه هتل‎داری را در مدارس استان فعال و دانش‌آموزان در این مسیر تربیت شوند.
ابراهیم کریمی؛ ظرفیت صنایع‌دستی را از دیگر بخش های اشتغالزا بیان کرد که باید سرمایه گذاری لازم صورت گیرد و افزود: این اداره کل در جهت آموزش رشته های مختلف صنایع دستی و تحصیل دانش آموزان در این بخش ها با آموزش و پرورش همکاری می کند.
مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز با بیان اینکه 75 درصد از 217 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی استان، بی‎سواد و کم سواد هستند، گفت: با توجه به سیاست‎های بخش کشاورزی که به سمت ایجاد گلخانه، پرورش گیاهان دارویی و پرورش محصولات در سیستم‎های بسته است، باید آموزش‎های فنی و حرفه‎ای به این سمت سوق داده شود.
وی افزود که 7 هزار دانش آموخته رشته‎های کشاورزی در استان داریم که با توجه به نداشتن مهارت، درصد کمی در این بخش بکارگیری شده اند.
مهاجر پیشنهاد کرد که در یک زمان‌بندی 5 ساله 100 هزار نفر دانش آموخته بخش کشاورزی مهارت های مورد نیاز این بخش را فراگرفته تا جایگاه استان در حوزه کشاورزی حفظ شود.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.