به گزارش ایرنا این آئین سنتی عزاداری رسمی دیرینه دارد که هر ساله دسته‌های عزاداری طایفه های ساکن در رامیان صبح عاشورا به سمت میدان امام علی (ع) این شهر حرکت کرده و با اجتماع در این مکان و تشکیل حلقه‌های بزرگ در رثای امام حسین (ع) و یاران باوفایش تا ظهر سینه می زنند.
در این مراسم معنوی دسته‌های عزاداری در اطاعت ولی امر خود با پوشیدن کفن‌های سفید، سبز و سیاه و به صورت دسته‌های کمر به کمر در چند صف طولانی پشت سر هم حرکت می‌کنند و با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی به عزاداری می‌پردازند.
نخل گردانی، علم گردانی و نوحه خوانی در جلوی دسته ها با فریاد ' روز عاشور است امروز، کربلا غوغاست امروز' شکوه خاصی به این مراسم معنوی می دهد.
ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: برگزاری شیوه عزاداری کمر به کمر در رامیان، نشان از باور مردم عزادار به محوریت ولایت علی ابن ابیطالب (ع) و 11 امام دیگر است، که هر ساله در روز دهم ماه محرم به طور نمادین با حرکت سوگواران به دور میدان امام علی (ع) شهر رامیان اجرا می شود.
شورای عالی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور این آئین را به عنوان میراث معنوی و این مراسم را با عنوان سینه زنی کمر به کمر رامیان به شماره 1157 در تاریخ 94/12/22 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسانده است.
در مورد وجه تسمیه رامیان نظرهای گوناگونی وجود دارد اما صحیح ترین آنها این بوده که در روزگاران پیشین در شمال رامیان اقوامی به نام آرامیان می زیستند که بعدها جهت سهولت در تلفظ (آ) از اول آن برداشته شده است.
رامیان در 80 کیلومتری شرق شهر گرگان ،مرکز استان گلستان قرار دارد.
6204/1648
گزارش : علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.