فرهاد بدیعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: اخیرا برخی به اسم طب سنتی، مردم را به خوردن نمک دریا به جای نمک ید دار و استفاده از نعل آهنی در پخت غذا برای تامین آهن بدن تشویق می کنند، که تبلیغات نادرستی بوده و سلامت مردم را به خطر می اندازد.
وی افزود: این افراد افراد با تبلیغات در اجتماعات مردمی و یا بین پرسنل ادارات و نهادها تلاش دارند که برای این محصولات خود بازاریابی کنند درحالی که این موارد از سوی طب سنتی تایید شده نبوده و با سیاست ها و برنامه های کشوری بهبود تغذیه جامعه همسو نیست.
دکتر بدیعی بابیان اینکه انجام این تبلیغات نادرست تنها سبب سردرگمی و به خطر افتادن سلامت مردم می شود، اضافه کرد: نمونه دیگری از این مطالب غیرعلمی، مصرف نکردن مکمل آهن توسط مادران باردار و کودکان به جای قرص آهن است.
وی تصریح کرد: برای جلوگیری از فعالیت این افراد سودجو، در نامه ای به ادارات و نهادها و نیز اعلام عمومی به مردم از آنان خواسته شده درصورت مشاهده چنین مواردی، مراتب را به مرکز بهداشت گنبدکاووس اطلاع دهند.
درهمین پیوند کارشناس تغذیه مرکز بهداشت گنبدکاووس نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: از 20 سال پیش که مصرف نمک ید دار دربرنامه بهبود تغذیه جامعه ازسوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت، بیماری گواتر و کم کاری تیروئید بشدت کاهش یافت.
سمیرا منصوری افزود: اصولا مصرف نمک دریا به دلیل نداشتن ید و داشتن فلزات سنگین برای بدن مضر است چون نیاز بدن به ید را تامین نمی کند بنابراین باید قبل از مصرف تصفیه و ید به آن اضافه شود.
وی با نادرست بودن تبلیغات مصرف نمک دریا و فوائد آن، گفت: اینگونه موارد نیازمند برخورد قانونی باافراد سودجو است که سلامت مردم را به خطر می اندازند.
منصوری درخصوص استفاده از نعل آهن در پخت غذا نیز افزود: ممکن است استفاده از این آهن آنهم درصورتی که آهن آن خالص بوده و از آهن های ضایعاتی و بازیافتی درست نشده باشد، بخشی از نیاز بدن را تامین کند اما نیاز گروه های هدف مثل زنان باردار و کودکان را به هیچ وجه تامین نمی کند.
وی تصریح کرد: گروه هدف باید درکنار مواد غذایی آهن دار، قرص آهن را نیز مصرف نمایند.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1648
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.