به گزارش خبرنگار ایرنا غلامرضا سلیمانی روز یکشنبه در نشستی خبری در حاشیه دیدار با استاندار گلستان ، اظهار داشت: اگر وزارت نفت برای عملیات اکتشاف در منطقه 'صوفی کم' گلستان نیاز به همکاری داشته باشد، شرکت آمادگی سرمایه گذاری در این زمینه را دارد.
وی بیان اینکه شرکت برای سرمایه گذاری در ایجاد کارخانه یُد در منطقه داشلی برون به صورت جدی ورود کرده است، افزود: امروز کلنگ ایجاد کارخانه یُد در منطقه داشلی برون با ظرفیت تولید 450 تن و اشتغالزایی مستقیم برای 110نفر به زمین زده می شود و این واحد طی دو سال آتی بهره برداری خواهد شد.
سلیمانی افزود: شرکت برای ایجاد کارخانه یُد در گلستان در مجموع 700 میلیارد ریال سرمایه گذاری می کند که اجرای این طرح زمینه و پایلوت آغاز سرمایه گذاری در سایر بخش های مورد نیاز استان خواهد بود.
به گفته وی؛ اکنون شرکت غدیر در استان های مختلف از جمله کرمان، مازندران و یزد پهنه هایی برای سرمایه گذاری در بخش معدن گرفته و فعال است.
سلیمانی با بیان اینکه رعایت مسایل زیست محیطی در اجرای طرح ها برای شرکت مهم است، گفت: در اجرای طرح ها در گلستان به رعایت و حفظ مسایل زیست محیطی آن توجه ویژه شده است.
استاندار گلستان نیز ورود شرکت سرمایه گذاری غدیر در این استان را به منظور سرمایه گذاری یک برندسازی دانست و گفت: این شرکت جاذبه های سرمایه گذاری را برای سایر شرکت ها به منظور سرمایه گذاری در استان ایجاد خواهد کرد.
حسن صادقلو افزود: گلستان برای ایجاد فرصت شغلی و رونق اقتصادی نیاز مبرم به سرمایه گذاری دارد که باید فرصت آن فراهم شده و از ورود سرمایه گذاران حمایت کنیم.
به گفته وی؛ نسبت به موضوع زیست محیطی کارخانه ید در استان گلستان نگرانی وجود ندارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز گزارشی از آخرین وضعیت سرمایه گذاری در اکتشاف یُد در استان ارائه داد و گفت: در ابتدای دولت تدبیر و امید اکتشاف یُد در این استان 65 تن بود که امروز این میزان به 375 تن افزایش یافته است.
حسینقلی قوانلو همچنین از ایجاد یک کارخانه یُد با ظرفیت 250 تن و باپیشرفت فیزیکی 70 درصدی در استان خبر داد و افزود: این کارخانه تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
وی گفت: با برنامه ریزی انجام شده تولید یُد در استان گلستان تا پایان دولت دوازدهم به 2 هزار تن افزایش خواهد یافت.
به گفته وی؛ اکنون تولید یُد از طریق دو کارخانه فعال در استان گلستان صورت می گیرد که دوسوم تولید این کارخانه ها،به خارج از کشور صادر می شود.
وی در خصوص مذاکره با مسئولان شرکت سرمایه گذاری غدیر برای ایجاد کارخانه یُد در استان گلستان، گفت: اجرایی شدن این طرح 4 ماه به طول انجامید.
قوانلو همچنین تصریح کرد: طرحی که مجوز محیط‎ زیست را دریافت نکرده باشد در استان اجرا نمی شود.
به گزارش ایرنا عملیات اجرایی ساخت کارخانه یُد در استان گلستان با ظرفیت 450 تن توسط شرکت سرمایه گذاری غدیر وابسته به صندوق بازنشستگی (با هشت میلیون نفر سهامدار) عصر امروز با حضور استاندار و شماری از مسئولان محلی و شرکت آغاز می شود.
گلستان تنها استان کشور بوده که دارای معدن یُد است .
همچنین در دنیا تعداد معدودی از کشورها و از جمله ترکمنستان، آذربایجان، آمریکا، چین، روسیه، شیلی، ژاپن و ایران تولیدکننده ید هستند.
حداقل 24 نوع ماده یددار وجود دارد و مصارف این ماده معدنی را می توان در صنایع داروسازی (مانند قرص های تیروئید) ، صنایع پتروشیمی (به عنوان کاتالیزور)، ساخت داروهای ضدعفونی کننده دامی و مواد شیمیایی (کلیه ترکیبات یددار) عنوان کرد.
این ماده معدنی در ساخت اسید استیک، کائوچو، رنگدانه، مواد آلی، تولید فلزات با خلوص بالا، مکمل غذایی، تایر اتومبیل، صنایع هوافضا و الکترونیک نبز به کار می رود.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.