به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، قربانعلی روشنی عصر امروز در نشست تخصصی تولید و تجارت پنبه فعالان اقتصادی استان گلستان اظهار داشت: 52 درصد کشت محصولات پنبه در استان گلستان به سمت ارقام زودرس پیش رفته است.

وی با بیان اینکه هر سال یک رقم جدید را در پنبه معرفی کردیم، افزود: در کشور ترکیه نیز به همین گونه است و یک رقم پنبه به کشاورزان  هر ساله معرفی می‎شود.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور بیان داشت: در همه کشورها مشکلات بخش کشت محصول پنبه یکی است و همه در تلاش هستند که میزان تولید در سطح را افزایش دهند.

روشنی با بیان اینکه تولید ارقام جدیدی که بتواند عملکرد را بالا ببرد در مرکز تحقیقات پنبه کشور دنبال می‎کنیم، یادآور شد: ساده‌ترین و پایدار‎ترین راه برای افزایش تولید در واحد سطح تولید ارقام پرمحصول از طریق روش‎های اصلاحی و ژنیتیکی است.

وی افزود: 30 سال قبل در کشور هندوستان تولید 6 میلیون هکتار بوده و امسال به 12 میلیون هکتار رسیده و میزان کشت پنبه در این کشور 2 برابر شده و کشت محصول پنبه را به عنوان کلید اشتغال می‎بینند و سیاست‎های مبتنی بر کشت این محصول را دنبال می‎کنند.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور اظهار داشت: در آمریکا در یک دوره 20 ساله حدود 60 رقم زراعی پنبه اصلاح و معرفی شده است.

روشنی یادآور شد: در سال‎های اخیر پنبه به سمت محیط‎های شور رانده شده و طبیعی است که دیگر نمی‎توان از رقمی مانند ساحل استفاده شود و باید به سمت ارقامی برویم که زودرس‌ترباشد.

وی با بیان اینکه ساجدی آخرین رقمی بود که معرفی کردیم که طول دوره کشت آن 120 روز است و ما توانستیم 60 روز دوره کشت را کاهش بدهیم و این ارقام هم زودرس‎تر هستند و هم مقاومت گیاه به شوری در آن وجود دارد.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور تاکید کرد: ما برای هر اقلیمی از این کشور یک رقم متناسب با آن منطقه را تولید کردیم.

روشنی افزود: تولید پنبه داخل کشور نسبت به تولیدات دیگر کشورها بی‎کیفیت نیست و ما پنبه خوبی در کشور داریم و نباید نسبت به کیفیت پنبه کشور بی‎انصافی کنیم.

وی با بیان اینکه ارقام پنبه شایان، سپیده و کلشمر در دست واگذاری است، اظهار کرد: ارقام گلستان، ارمغان، ساجدی، ورامین ،خورشید، خرداد، بختکان و لطیف به کشاورزان واگذار شده است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه امسال کشت نشائی پنبه برای 120 هکتار را در کشور خواهیم داشت، افزود:  کشت نشائی یک تن در هکتار افزایش عملکرد دارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 623010
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.