به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی این سازمان، مختار مهاجر در جمع معاونان و مدیران ستادی و شهرستانی جهادکشاورزی با تاکید بر توجه به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، اظهار داشت: با افزایش 10درصدی قیمت پنبه به تعیین رقم 31 هزار و 964 ریال و تدارک کافی نهاده های تولید به ویژه بذرهای اصلاح شده، کودهای شیمیایی، ارائه تسهیلات سرمایه در گردش و خرید ماشین آلات و ادوات دنباله بند امیدواریم که شاهد افزایش سطح کشت پنبه و به دنبال آن خوداتکایی در زمینه تولید روغن و کنجاله باشیم.
به گفته وی؛ کشت دانه های روغنی از جمله پنبه از مهمترین محصولات تناوب کشت در استان گلستان به شمار می رود.
طبق گزارش علی موسی خانی رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان به ایرنا، در سال زراعی قبل 21 هزار و 500 تن وش از سطح 10 هزار و 570 هکتار زمین زیر کشت پنبه در استان برداشت شد.
کشت پنبه در اراضی گلستان تابع شرایط اقلیمی همچون مساعد شدن هوا و رطوبت خاک بوده و بیشتر عملیات خاک ورزی و تهیه بستر کاشت در قسمت های شرق و شمال استان (مناطق خشک) در اوایل فروردین و در مناطق غربی استان (مناطق مرطوب) در اردیبهشت انجام می شود.
در گلستان از ارقام تجاری مناسب برای پنبه کاری نظیر 'ساحل، سپید، ارمغان و گلستان' در کشت استفاده می شود.
برداشت وش از پنبه زارهای گلستان نیز از اواخر تیرماه آغاز می شود.
پنبه به سبب اهمیت و نقش موثر در اقتصاد کشورها به طلای سفید معروف است و گلستان با توجه به حاصلخیزی خاک و آب و هوای مساعد برای تولید پنبه مرغوب و فراوان، روزگاری به عنوان سرزمین طلای سفید شهرت داشت.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور دارای 650 هزار هکتار زمین زراعی حاصلخیز است که با کشت دوم برخی اراضی این ظرفیت به افزون بر 700هزار هکتار نیز می رسد.
6204/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.