محمود فرمانی روز یکشنبه به ایرنا اعلام کرد که نتایج آزمون هر 100 نمونه حاکی از سلامت آب شرب شهر گرگان بوده و از نظر استاندارد مورد تایید بود.
وی همچنین اظهار داشت: طبق ماده 4 قانون سازمان ملی استاندارد ایران، این مجموعه موظف است نسبت به تعیین کیفیت و ویژگی های کالاهای ساخت داخل و وارداتی که از نظر ایمنی و بهداشت عمومی حائز اهمیت می باشند، اقدام و نتایج حاصل را جهت اطلاع عموم و مراجع ذیربط اعلام کند و در این ارتباط طرح های بازرسی خاص طی سال اجرا و نتایج به متولیان امر اعلام می شود.
به گفته وی؛ در سال 95، علاوه بر اجرای طرح بازرسی بلانکیت و تناسب آرد و نان در نانوائی ها، آب شرب گرگان نیز با استفاده از اعتبارات استانی مورد بازرسی قرار گرفت.
دبیر شورای استاندارد گلستان گفت: در طرح بازرسی آب شرب، 100 نمونه به طور تصادفی از نقاط مختلف شهر گرگان شامل اوزینه، کمربندی، انجیراب اخذ و از نظر میکروبی و شاخص های بهداشتی آب بررسی شد.
مدیر کل استاندارد گلستان تاکید کرد که تمام تلاش های سازمان ملی استاندارد به منظور حفظ حقوق مصرف کننده و سلامت و امنیت او بوده و برای دریافت نتیجه کامل از این تلاش ها نیازمند اعتماد عمومی و همراهی جامعه با استاندارد است.
وی همچنین از مردم استان خواست که با توجه به افزایش مصرف برخی کالاها و خدمات خاص در ایام نوروز، در صورت مشاهده موارد غیر استاندارد موضوع را از طریق شماره 1517 با اداره کل استاندارد گلستان در میان بگذارند.

**نانوائی های گلستان، مقابل محک استاندارد
مدیرکل استاندارد گلستان از بازرسی 100 نانوائی در استان نیز خبر داد و گفت: در سال 95، دو طرح بازرسی در نانوایی ها اجرا شد که آزمون بلانکیت و نیز تناسب آرد با نان پخت شده را مورد بازرسی و سنجش قرار داد.
دبیر شورای استاندارد گلستان با اظهار این مطلب که بلانکیت ماده ای مضر است که رنگ آرد را سفیدتر کرده و ورز آمدن خمیر را تسریع می کند، گفت: نتایج بازرسی از 100 نانوائی که به طور تصادفی از شهرهای گرگان، گنبد کاووس و علی آبادکتول انتخاب شده بودند، حاکی از استفاده نکردن از این ماده (بلانکیت) در خمیر نانوائی بود.
فرمانی افزود: در این بازرسی ها همچنین تناسب آرد با نان عرضه شده سنجیده شد که نتایج، حکایت از تناسب 84 درصدی آرد و نان پخته شده در نانوایی های بربری و عدم تناسب 16 درصدی در نانوائی های تافتون، لواش و سنگک داشت.
به گفته وی؛ اهمیت موضوع از این جهت است که هر نوع نان، آرد متناسب با خود را می طلبد. به عنوان مثال مشتری از مراجعه به نانوائی سنگکی انتظار دریافت نانی تهیه شده از آرد کامل تر و غنی شده دارد نه آردی که برای پخت نان لواش مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: بررسی نمک استفاده شده در تهیه خمیر و نیز سبوس مورد استفاده در تهیه نان نیز از پارامترهای دیگری بود که در این بازرسی ها، مد نظر قرار گرفت.
مدیرکل استاندارد گلستان؛ نمک مورد استفاده تمام نانوائی های بازرسی شده را استاندارد دانست و تصریح کرد: همشهریان در صورت مشاهده مشکلی در این حوزه ها می توانند از طریق شماره 1517 با اداره کل استاندارد گلستان در میان گذارند.
1648
**انتشار: پری سالارنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.