به گزارش ایرنا آیت الله سیدکاظم نورمفیدی روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از 44 نفر فعالان و نمونه های بخش کشاورزی گلستان در سال زراعی 95 – 94، اظهار داشت: از این که وزارت جهادکشاورزی جغرافیایی کشاورزی دارد یا نه، اطلاعی ندارم ولی اگر بنا باشد کشور پیشرفت و توسعه داشته باشد باید به این مهم توجه شده و از روزمرگی خارج شویم.
عضو مجلس خبرگان افزود: از اینکه گلستان، استان شالی کار در کشور نیست ناراحتم ولی این محصول در سطح وسیع کشت می شود و آبهای زیر زمینی استان به فراوان صرف کشت شالی می شود و تداوم آن آینده خوبی برای استان نخواهد داشت.
آیت الله نورمفیدی بر دانش بنیان کردن کشاورزی، سرمایه گذاری و برنامه ریزی در این بخش تاکید کرد و افزود: برای پیشرفت و توسعه کشاورزی به این سه عامل نیاز داریم تا از هدر رفت سرمایه ها جلوگیری شود.

*کشاورزان نقش به سزایی در امنیت غذایی و سلامت جامعه دارند
استاندار گلستان نیز در این مراسم گفت: کشاورزان با تولید محصولات زراعی و باغی نقش به سزایی در امنیت غذایی و سلامت جسمی و روانی جامعه دارند و زحمت آن ها نادیده گرفته نمی شود.
حسن صادقلو افزود: امروز تحول در بخش کشاورزی نیازمند دو عامل مدیریت جهادی و تسلط بر علم و دانش و به کار گیری آن در عمل است.
استاندار بر پهنه بندی کشاورزی در گلستان تاکید کرد و گفت: با بهره گیری از این ظرفیت می توان از ظرفیت کشاورزی استان بیش از این بهره برد که متاسفانه به آن کم توجهی می شود.
وی ادامه داد: کشت شالی در گلستان به ازای هر هکتار نیازمند 15 تا 18 هزار متر مکعب آب با هزینه کرد 150 میلیارد ریال است در حالی که فقط 100 میلیون ریال درآمد نصیب کشاورز می کند است و این آسیب زیان سنگینی عاید استان می کند.
وی با تصریح بر اینکه کشت شالی در گلستان توجیه ندارد و لازم است برای برون رفت از آن و حفظ منابع آب استان اقدام جدی صورت گیرد بر توسعه روستاها تاکید کرد و گفت: یکی از راهکارهای ماندن جمعیت در روستاها این است که از دانش بومی با بهره گیری از علم روز استفاده شود تا درآمد پایدار ایجاد شود.
نیمی از جمعیت 1.9 میلیون نفری گلستان در روستاها و عمدتا بخش کشاورزی فعالیت دارند.
استان گلستان با وسعت افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع علاوه بر 650 هزار هکتار زمین کشاورزی، ظرفیت هایی همچون 30 هزار هکتار باغ، 452 هزار و 185 هکتار عرصه جنگلی، 862 هزار و 825 هکتار مرتع، 120 کیلومتر ساحل، بیش از سه میلیون واحد دامی و حدود 900 واحد مرغداری دارد و از 26 هزار و 800 دستگاه تراکتور نو و فرسوده در تولید محصول های کشاورزی بهره برداری می شود.
6204/6203
* خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشار: کرمانی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.