به گزارش ایرنا عباس کشاورز روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از 44 نفر فعالان و نمونه های بخش کشاورزی استان گلستان در گرگان اظهار داشت: حفظ منابع بویژه آب از جمله محورهای بسیار مهم آینده کشاورزی کشور است.
وی با بیان اینکه حفظ منابع و پایداری بخش کشاورزی نباید فدای منافع کوتاه مدت شود، گفت: با در نظر گرفتن شرایط کنونی بهره برداری و مصرف آب، از دولت خواسته شده برای کشت شلتوک به غیر از استان های گیلان و مازندران در سایر استان ها برنامه های حمایتی حذف شود.
به گفته وی از هر متر مکعب آب در زمین های زیر کشت برنج استان های گلستان، فارس و خوزستان به ترتیب 220، 150 120 گرم برنج به دست می آید که این راندمان از دید منافع ملی بهره وری اقتصادی محسوب نمی شود.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی برای پیشرفت و توسعه کشاورزی کشور باید بیش از این فعال شده تا دانش کشاورزان عملیاتی و فرصت های شغلی بیشتری ایجاد شود، گفت: برای این که شغل کشاورزی تخصصی، شناسنامه دار و دارای اعتبار حقوقی و فنی و اقتصادی شود، چاره ای نداریم مگر اینکه از این وضعیت خارج شده و به سمت کشاورزی صنعتی برویم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در سخنان خود به جزئیات دو رویکرد دیگر وزارتخانه متبوع خود شامل افزایش درآمد کشاورزان و تقویت امنیت غذایی اشاره نکرد.
در این مراسم رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز با اشاره به رشد قابل ملاحظه تولیدات کشاورزی استان طی چند سال اخیر گفت: موفقیت های بخش کشاورزی گلستان در شرایط سختی بدست آمد مثلا کاهش 52 درصدی بارندگی در سال زراعی جاری و سرما و یخبندان اخیر که باعث از بین رفتن 120 هزار تن مرکبات و 20 هزار تن محصول کلزا شد، از جمله مشکلات پیش آمده بود.
مختار مهاجر افزود: کشاورزان گلستان امیدوارانه و با گذر از حوادث طبیعی فقط در خرید تضمینی گندم رتبه دوم کشوری را بعد از خوزستان کسب کردند.
به گزارش ایرنا بخش زیادی از جمعیت 1.9 میلیون نفری گلستان در بخش کشاورزی فعالیت دارند.
استان گلستان با وسعت افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع علاوه بر 650 هزار هکتار زمین کشاورزی، ظرفیت هایی همچون 30 هزار هکتار باغ، 452 هزار و 185 هکتار عرصه جنگلی، 862 هزار و 825 هکتار مرتع، 120 کیلومتر ساحل، بیش از سه میلیون واحد دامی و حدود 900 واحد مرغداری دارد و از 26 هزار و 800 دستگاه تراکتور نو و فرسوده در تولید محصولات کشاورزی بهره برداری می شود.
6204/6203
*خبرنگار: علی اصغر تیموریان ** انتشاردهنده: مهدی کرمانی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.