داوود پرهیزکار روز چهارشنبه در حاشیه مراسم تکریم و معارفه مدیر کل هواشناسی گلستان در گرگان به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: به عنوان مثال راه اندازی سامانه 'تهک' (توسعه هواشناسی کاربردی) برای دسترسی آسان مردم به اخبار و اطلاعات در بخش های گوناگون از جمله کشاورزی باعث شد در سال زراعی گذشته 422 میلیارد تومان ارزش افزوده در بخش کشاورزی کشور ایجاد و از وارد شدن این مقدار خسارت به کشاورزان جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه نیاز بودجه ای سازمان هواشناسی برای ارائه هر چه بهتر خدمات و اطلاعات تخصصی و گسترش دامنه فعالیت ها 5 برابر میزان کنونی است، گفت: دولت 40 میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی به هواشناسی اختصاص داده اما بر اساس برنامه تدوین شده 5 ساله به دنبال افزایش این رقم تا سقف 200 میلیارد تومان هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: اکنون هواشناسی دریافت اطلاعات و تحلیل های خود را به کمک 4 هزار و 500 ایستگاه در سطح کشور انجام می دهد که در صورت رشد بودجه به دنبال افزایش این ایستگاه ها و یا تقویت ساختار و سخت افزارهای مراکز موجود هستیم.
پرهیزکار افزود: همگانی کردن زبان هواشناسی یکی از برنامه های جدی سازمان در سال های اخیر بوده که نتایج به دست آمده افزایش اعتماد عمومی و کاربردی شدن اطلاعات داده شده در جریان زندگی روزمره را به دنبال داشت.
رییس سازمان هواشناسی اظهار کرد: کشاورزان به عنوان یکی از رکن های اصلی تولید کشور با بهره مندی از داده های هواشناسی و نیز از طریق تعامل و اعتمادسازی صورت گرفته، از بروز خسارت های سنگین جلوگیری کردند که تقویت این ارتباط منجر به افزایش تولیدات مختلف زراعی و باغی می شود.

** کاربردی کردن اطلاعات دستاورد سازمان هواشناسی در دولت تدبیر و امید است
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در معارفه مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: کاربردی کردن و استفاده بهینه از اطلاعات و داده های هواشناسی دستاورد بزرگ سازمان در دولت تدبیر و امید است.
پرهیزکار اظهار کرد: تا چند سال قبل هواشناسی در حد امروز مورد وثوق مردم نبود و عده محدودی در کشور از داده های سازمان استفاده می کردند اما پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تغییر ساختارها و رویکردها، انتقال داده ها و اطلاعات هواشناسی به متن جامعه در دستور کار قرار گرفت و نتایج مثبتی از آن حاصل شد.
وی بیان کرد: اعتماد مردم به هواشناسی موجب کاهش هزینه ها در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی مانند سیل شده و رضایت مردم را بیش از پیش جلب کرده است.
رییس سازمان هواشناسی افزود: به عنوان نمونه اخیرا سیل بزرگی در جنوب غرب کشور رخ داد که به واسطه هشدارهای به موقع و دقیق از بروز حوادث منجر به فوت جلوگیری و فقط خسارت محدودی برجای گذاشت.
پرهیزکار ادامه داد: در سال های اخیر حوزه عملکرد و فعالیت های هواشناسی از پیش بینی آب و هوا فراتر رفته و در حوزه های کشاورزی و دریایی هم وارد شده و با کارهای کارشناسی دقیق و حساب شده ، خدمات ارزشمند و ماندگاری را هم از خود به جای گذاشت.
وی گفت: در نتیجه تلاش های انجام شده فعالان بخش کشاورزی و باغداران به مشتری های ثابت و همیشگی هواشناسی تبدیل شدند و برای مراحل گوناگون فعالیت خود از اطلاعات سازمان استفاده می کنند.
پرهیزکار افزود: یکی دیگر از کاربردهای هواشناسی که در سال های اخیر مورد استفاده بیشتر مردم و مسوولان قرار گرفته و می گیرد، اطلاعات روزهای تعطیل است بطوریکه باعث برنامه ریزی بهتر سفرها و صرفه جویی در زمان و سوخت می شود.
در این مراسم با تقدیر از تلاش های سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل پیشین؛ نوربخش داداشی به عنوان مدیرکل جدید هواشناسی استان گلستان معرفی و آغاز به کار کرد.
استان گلستان با 14 شهرستان حدود 1.9 میلیون نفر جمعیت دارد.
3091 /6203
* خبرنگار: میثم محسنی انتشاردهنده: مهدی کرمانی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.