به گزارش خبرنگار ایرنا، دراین نشست حدود سه ساعته که روز یکشنبه در مدرسه علمیه رحمانیه روستای دوزالوم (فدوی) بخش مرزی داشلی برون برگزار شد، اهالی این روستا و سه روستای همجوار آن و نیز برخی دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای دهستان اترک این بخش، به بیان مسائل و مشکلات روستاهای خود پرداختند.
اهالی این خطه از ایران اسلامی که در فاصله 50 کیلومتری از مرکز شهرستان گنبدکاووس سکونت دارند و سیمای محرومیت درچهره آنان و روستایشان آشکار است، کمبود آب شرب، بهره مند نبودن از نعمت گاز طبیعی، نداشتن راه مناسب، سند دار نبودن اراضی کشاورزی، مشکلات اراضی حوزه منابع طبیعی، نداشتن سالن ورزشی، اجرا نشدن طرح هادی و کمبود خودروی آمبولانس را از مهمترین مشکلات خود اعلام کردند.
در این نشست که سوالات، مشکلات و مطالبات مردم و پاسخ مسئولان و برنامه های آنان برای رفع مشکلات مطرح شده، توسط عوامل برنامه رادیویی 'رو در رو' صدا و سیمای مرکز گلستان ضبط می شد، فرماندار ویژه گنبدکاووس، معاون برنامه ریزی او، بخشدار داشلی برون و مدیران مرتبط با مسائل مطرح شده نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
به گزارش ایرنا، رئیس اداره گاز گنبدکاووس درپاسخ به درخواست اهالی برای گازرسانی به روستای دوزالوم، گفت: مطالعات گازرسانی به این روستا و سه روستای ترشکلی، شورده گش و داشلی برون مجموعا به طول 75 کیلوکتر مراحل نهایی را می گذراند و به احتمال زیاد درنیمه نخست سال آینده با انتخاب پیمانکار، گازرسانی به این روستاها انجام می شود.
اسحاق شکیبا افزود: علاوه بر این، عملیات گازرسانی به سه روستای 'چپرقویمه، اگری بوغاز و دانشمند' از توابع بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس با هزینه تقریبی 55 میلیارد ریال درحال انجام است و تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.
وی گفت: عملیات گاز رسانی به سه روستای دیگر این بخش شامل 'قره ماخر، بیشیک تپه و آرا قویی' به طول 50 کیلومتر و با هزینه 30 میلیارد ریال تا یک ماه دیگر آغاز می شود.
به گفته احمد دستمرد معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار ویژه گنبدکاووس، گازرسانی به روستاهای بخش مرزی داشلی برون این شهرستان از سه مسیر ( آق قلا، گنبد و مراوه تپه) درحال انجام است.
به گفته عبدالحمید سالمی بخشدار داشلی برون هم اکنون تنها دو روستا و شهر اینچه برون از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند و 28 روستای دیگر این بخش در نوبت گازرسانی قرار دارند.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گنبدکاووس نیز دراین نشست علت تاخیر در اجرای طرح هادی روستای دوزالوم و سه روستای همجوار آن را تخصیص نیافتن اعتبارات سال 94 اعلام کرد و گفت: پارسال برای اجرای طرح هادی این روستا مبلغ هشت میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده بود که تخصیص نیافت.
ولی الله رضایی افزود: برای سال جاری مبلغ 12 میلیارد ریال ازمنابع ملی برای اجرای طرح هادی روستای دوزالوم پیش بینی شده است که با تخصیص آن، عملیات اجرایی طرح هادی این روستا آغاز می شود.
دکتر فرهاد بدیعی سرپرست مرکز بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز دراین جلسه با اشاره به شبانه روزی شدن مرکز درمانی داشلی برون، قول مساعد برای پیگیری اختصاص یک دستگاه خودروی آمبولانس به این بخش داد.
مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان گنبدکاووس نیز در این نشست با اشاره به مشکلات کمبود منابع آب، گفت: هم اکنون 17 روستای این بخش مرزی با تانکر آبرسانی می شود.
سیدمهدی حسینی افزود: مشکل کمبود آب شرب اهالی روستای دوزالوم و برخی دیگر از روستاهای این بخش با حفر دو حلقه چاه آب که سال گذشته انجام شده و تا تابستان سال 96 وارد مدار می شود، رفع می شود.
وی، مصرف بهینه منابع آبی را از ضرورت های اساسی دانست و اضافه کرد: با وجود کمبود منابع آبی، برخی روستائیان این منطقه از آب شرب برای مصارف غیرمتعارف از جمله مصارف دامی استفاده می کنند.
حسینی گفت: برای ترویج فرهنگ استفاده صحیح از منابع آبی، علما و روحانیون و معتمدان باید به مردم آگاهی بخشی نمایند.
به گزارش ایرنا، برخی دیگر از مدیران گنبدکاووس نیز ضمن تایید مسائل و مشکلات مطرح شده، رفع این مشکلات را در گرو تخصیص منابع مالی دانستند.
بخش مرزی داشلی برون شهرستان 360 هزار نفری گنبدکاووس، با 3800 کیلومتر مربع وسعت و 145 کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، دارای 30 روستا و یک نقطه شهری و در مجموع افزون بر 25 هزار نفر جمعیت است.
روستای دوزالوم که درفاصله 50 کیلومتری مرکز شهرستان واقع است، دارای چهار محله یا روستای جانبی به نام های دوزالوم شمالی، دوزالوم جنوبی، الیاس حاجی و ازبک آباد با 2245 نفر جمعیت می باشد.
اهالی این روستای مرزی همچنین چهار شهید والامقام تقدیم انقلاب اسلامی کردند.
/3039/1860
خبرنگار: علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.