به گزارش ایرنا مهدی نظری شامگاه شنبه در نشست شورای حفاظت آب استان، اظهار داشت: اکنون میزان آب ورودی به تالاب آلاگل و سد های کوثر و بوستان منفی اما سد های گلستان و وشمگیر با افزایش آب ورودی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجهند.
نظری همچنین از کاهش بین 27 تا 52 درصدی روان آب در رودخانه های اصلی گلستان طی سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و خاطرنشان کرد: در مجموع منابع آبی استان به گونه ای است که صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف می بایست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
* لزوم مدیریت در مصرف آب در گلستان
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان بر لزوم مدیریت توسط دستگاه های مرتبط با بهره برداری در مصرف آب به ویژه بخش کشاورزی استان تاکید کرد و گفت: باید مشکل نداشتن الگوی مدیریت کشت در سطح منطقه به منظور استفاده بهینه از این ماده حیاتی حل شود.
به گفته وی اکنون 87 درصد منابع آبی استان گلستان در اختیار بخش کشاورزی قرار دارد.
طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان در این استان بیش از 650 هزار هکتار زمین زراعی و باغی وجود دارد که هر ساله به زیر کشت محصولات بهاره، تابستانه و پائیزه می رود.
*ضرورت مشارکت دستگاه ها در احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی گلستان
نظری در ادامه خواستار مشارکت و همراهی بیش از گذشته همه دستگاه های مرتبط با شورای حفاظت با آب استان گلستان در اجرای طرح احیا و تعادل بخش منابع آب های زیرزمینی شد.
وی گفت: امروز شرکت آب منطقه ای استان گلستان به تنهایی قادر به مدیریت مصرف آب نیست.
*گلستان سند الگوی کشت را آماده ارایه کرده است
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که این سازمان در بحث مدیریت در مصرف آب بخش کشاورزی، سند الگوی مدیریت کشت را برای استان مطالعه کرده و آماده ارایه دارد.
حسین کاویانی افزود: اجرای این سند را در برنامه توسعه همه جانبه استان گلستان در دستور کار داریم ولی نیاز به مشارکت همه جانبه دستگاه های مرتبط است.
* مدیریت منابع آب در گلستان جدی گرفته شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آبی استان، گفت: دستگاه های عضو شورای حفاظت منابع آب استان مدیریت این منابع را بیش از گذشته جدی گرفته و برای آن برنامه ریزی داشته باشند تا فرصت از دست نرود.
رضا مروتی افزود: امروز سند آمایش سرزمین برای گلستان داریم و دیگر جای بهانه و تعلل دستگاه ها در مدیریت منابع آبی حوزه های مختلف وجود ندارد.
استان گلستان با 14 شهرستان حدود یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت دارد.
6204/6203
*خبرنگار: علی اصغر تیموریان انتشاردهنده: مهدی کرمانی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.