علی اکبر قنبرزاده افروزی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق اخبار و اطلاعات واصله مبنی بر حمل و نقل تعدادی ماهی ازون برون، هماهنگی لازم با پلیس گمیشان انجام و در یک عملیات با متوقف ساختن خودرو سمند، ماهیان خاویاری کشف و در این رابطه دو نفر دستگیر شدند.

وی گفت: ماهیان کشف شده جزو ماهیان در معرض خطر انقراض بوده که طبق قانون قاچاق کالا و ارز صید، حمل، فراوری و عرضه آن ها قاچاق محسوب می شود و قانونگذار نیز مجازات شدید در جهت حمایت از این گونه ماهی و ممانعت از انقراض آن را تعیین کرده است.

قنبرزاده گفت: عمده ماهیان صید شده از سوی افراد دستگیر شده، غیر استاندارد و نابالغ است.

وی با یادآوری اقدام پیشگیرانه از سوی مرجع قضایی گمیشان در خصوص قاچاق محسوب شدن صید، حمل، فرآوری و عرضه ماهیان ازون برن، گفت: این اقدام با نصب بنر و پارچه نوشته یا نشست با فعالان بازار ماهی فروشان گمیشان و توجیه آن ها انجام شده ولی متاسفانه همچنان شاهد صید ماهیان در حال انقراض از سوی برخی افراد متخلف هستیم.

دادستان گمیشان از ماهی گیران خواست تا از هرگونه صید غیرمجاز خودداری کنند زیرا دستگاه قضایی با متخلفان برخورد قانونی شدید خواهد کرد.

شهرستان گمیشان در حاشیه شرقی دریای خزر 65 هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر آنها از کشاورزی و صیادی امرار معاش می کنند.

ماهیان خاویاری جزو ذخایر ژنتیکی دریای خزر و ثروت عمومی به شمار رفته و صید تجاری آن ممنوع است.

حدود 116 گونه ماهی شناخته شده و 64 زیرگونه در دریای خزر زیست می کنند که از این مجموع حدود 17 گونه آن ارزش تجاری دارد.

ماهیان خاویاری از خانواده تاس ماهیان از جمله گونه های آبزی کم نظیری هستند که با توجه به قدمت آنها به عنوان فسیل های زنده شناخته می شوند.

این ماهیان به 27 گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می شوند پنج گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان شامل فیل ماهی یا بلوگا، تاس ماهی روسی یا چالباش، تاس ماهی ایرانی یا قره برون، ماهی شیپ و ماهی ازون برون یا سوروگا گونه های اصلی دریای خزر هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.