رضا علیپوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به پایان مهلت یک ماهه تعویق کوچ عشایر خراسان‌های شمالی و رضوی در مراتع گلستان به دلیل شیوع ویروس کرونا، از امروز کوچ بهاره آنها و بازگشت به مراتع استان‌هایشان آغاز شد.

وی یادآور شد: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و بر اساس تصمیم و موافقت دو سازمان امور عشایری ایران و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، زمان کوچ عشایر یک ماه (تا پایان فروردین) به تعویق افتاد که با پایان مهلت اعلام شده، کوچ عشایر از امروز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی آغاز شده و آنها باید برای حمل دام‌ها و بارها از کامیون و وانت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در مدت حضور عشایر کُرد در گلستان موردی از ویروس کرونا در آنها مشاهده نشد افزود: تیم‌هایی دامپزشکی و بهداشت در مبادی ورودی و خروجی حرکت عشایر در گلستان و خراسان شمالی بر سلامت عشایر و دام‌های آن ها نظارت خواهند داشت.

مدیرکل امور عشایری گلستان ادامه داد: زمان لازم برای کوچ عشایر خراسان شمالی و رضوی از مراتع مناطق شرقی استان گلستان تا ۱۵ اردیبهشت پیش بینی شده و آنها باید از سه ایلراه‌ خشتلی، قازانقایه و شلمی به زادگاه خود کوچ کنند.

علیپوری یادآور شد: معمولا عشایر کوچنده استان‌های خراسان شمالی و رضوی با یک هزار و ۹۷۸ خانوار و جمعیت تقریبی ۱۱ هزار نفر از ۱۵ آبان هرسال برای گذران قشلاق وارد استان گلستان می‌شوند و تا ۱۵ فروردین سال بعد در این استان حضور دارند.

۱۲۰ هزار هکتار از مراتع قشلاقی شهرستان‌های "مراوه‌تپه، گنبدکاووس و کلاله" در شرق گلستان هر ساله در اختیار عشایر کُرد دو استان خراسان شمالی و رضوی و حدود ۴۰۰ هزار راس دام آنها قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.