رییس پارک ملی گلستان روز یکشنبه با اعلام این خبر گفت: آرامشی که برای طبیعت منطقه در نتیجه ممنوعیت تردد پدید آمده فرصت خوبی را برای زایش بهتر حیوانات فراهم کرده که به عنوان نمونه علاوه بر مشاهده چند روز گذشته تعداد قابل توجهی از توله خرس های قهوه‌ای، امروز نخستین زایمان کل و بز در منطقه سولگرد این پارک ملی گزارش شد.

مهدی تیموری اظهار داشت: محیط‌بانان با همکاری جوامع محلی همواره در حال تلاش برای افزایش آرامش پارک ملی گلستان در زمان زایش حیوانات هستند که در حدود ۲ ماه اخیر شیوع ویروس کرونا این آرامش را بیش از پیش به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: با توجه به منابع آبی مناسب پارک ملی گلستان به دلیل افزایش بارش های پاییز و زمستان گذشته، تلاش محیط‌بانان و مشارکت همیاران محیط زیست در جلوگیری از تردد شهروندان، پیش بینی می‌شود امسال جمعیت گونه‌های جانواری علف‌خوار مانند قوچ و میش، کل و بز و آهو و در چرخه طبیعی به دنبال آن گونه‌های گوشت‌خوار مانند خرس قهوه‌ای، پلنگ و گرگ در این پارک به بیش از ۷ هزار راس برسد.

تیموری تاکید کرد: آمار تلفات گونه‌های حیوانی بر اثر برخورد وسایل نقلیه در جاده بین‌ المللی گرگان - مشهد در محدوده این پارک ملی به دلیل محدودیت تردد از ۲۶ مورد در بهمن‌ماه پارسال به هشت مورد در اسفندماه کاهش یافت.

با شروع فصل بهار می‌توان صحنه‌های زیبا از رویش گیاهان و زایش حیات وحش را در پارک ملی گلستان به عنوان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاه کم نظیر حیات وحش مشاهده کرد که امسال با توجه به ممنوعیت حضور در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مشاهده این صحنه‌ها بیشتر از سال‌های قبل است.

پارک ملی گلستان میزبان هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران است که به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

بر اساس آخرین سرشماری حیات وحش با محوریت گونه‌های علفخوار، بیش از پنج هزار راس قوچ و میش، کل و بز و آهو در این پارک شناسایی و سرشماری شدند.

به گفته کارشناسان حوزه محیط زیست، بیش از ۳۰۰ راس گوزن بومی و منحصر به فرد به نام مرال قرمز به عنوان گونه‌ شاخص از حیوانات علفخوار مهم برای جنگل‌های هیرکانی در این ذخیره‌گاه زیست کره شناسایی شده که با توجه به اینکه این گونه در گذشته در سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز می‌زیست اما امروزه نسل آن در شمال غرب و غرب کشور از بین رفته و فقط در چند منطقه تحت مدیریت جنگل‌های هیرکانی زندگی می‌کند، باید در حفظ و احیای آن کوشا بود.

زایش حیات وحش همه ساله در این پارک از ۲۰ فروردین آغاز می‌شود و تا نیمه اول اردیبهشت ادامه دارد.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد و در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسید.

بیشتر گستره این پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.