مهدی تیموری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک در مجموع ۳۵ نیروی محیط بان به صورت شیفتی پنج روز کار و پنج روز استراحت در ۱۲ پایگاه محیط بانی مستقر در پارک ملی گلستان، کار گشت و کنترل را انجام می دهند که واقعا جوابگوی وسعت ۹۵ هزار هکتاری این پارک جنگلی با تنوع زیستی کم نظیر نیست.

وی افزود: امسال سازمان حفاظت محیط زیست مجوز استخدام ۳۰۰ نفر را گرفته که در استان ها تقسیم می‌شوند. 

رییس پارک ملی گلستان ادامه داد: بر اساس این تقسیم استانی، اداره کل محیط زیست گلستان مجوز استخدام ۱۲ محیط بان جدید برای پارک ملی گلستان را گرفته و حدود یک ماه آینده این افراد بعد از انجام مراحل لازم، فعالیت خود را آغاز می کنند.

تیموری ادامه داد: همچنین با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح قرار است از ۶ تا هفت سرباز برای خدمت در بخش های مختلف پارک ملی گلستان استفاده شود.

به گزارش ایرنا، پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است و تنوع زیستی این پارک حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

۳۰۴۲/۱۸۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.