به گزارش خبرنگار ایرنا ، عیسی کلانتری دوشنبه در حاشیه انعقاد تفاهم نامه سه جانبه پروژه تشخیص زودهنگام هشدار حوادث در پارک ملی گلستان اظهار داشت: برای حفظ ذخائر ژنتیکی ذخیرگاه زیست کره و پارک ملی گلستان چاره ای جز بهره مندی از راهکارها و پروژه های موثر و نوین نداریم.
وی گفت : تجهیز محیط بانی ها به امکانات پیشرفته حفاطتی از جمله پهپاد و موتورهای تندرو و استفاده از دوربین های مادون قرمز و دید در شب برای شناسایی و برخورد با متخلفان احتمالی از جمله برنامه های سازمان حفاظت میحط زیست برای حفظ زیستمندان این اکوسیستم منحصر بفرد است.
وی به پروژه تشخیص زودهنگام هشدار حوادث در پارک ملی گلستان اشاره کرد و گفت: فناوری می تواند به ما کمک کند تا با سرعت بیشتر از وقوع آتش سوزی در پارک ملی گلستان باخبر شده و در کوتاه ترین زمان آتش را خاموش کنیم.
پارک ملی گلستان بین استان های گلستان، خراسان شمالی و سمنان مشترک است اما مدیریت متمرکز آن در اختیار محیط زیست استان گلستان قرار دارد.
پارک ملی گلستان تنها نمونه از پارک های ملی ایران است که سند آن به طور کامل در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست بوده و منابع طبیعی اختیاری در اداره آن ندارد.
شهرت جهانی این پارک ملی موجب شده گردشگران خارجی هم از تنوع گونه های جانوری و گیاهی آن دیدن کنند.
به گفته مدیرکل حفاظت از محیط زیست گلستان در نتیجه اقدامات مراقبتی، حفاظتی و تیمارداری مستمر، جمعیت گونه های جانوری این پارک مانند پلنگ، قوچ، میش، آهو و مرال رو به افزایش است.
بر خلاف دیگر پارک های ملی کشور در درون پارک ملی گلستان هیچ روستایی وجود ندارد اما روستاهای زیادی در حاشیه آن و به خصوص ناحیه شمالی وجود دارد که به گفته مدیرکل محیط زیست تعداد این روستاها با هدف دست اندازی به پارک در حال افزایش است.
به گزارش ایرنا پارک ملی گلستان قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است که یکهزار و 350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است.
7333/3091
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.