علی قویدل روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بخش حدود ۵۰ روستا دارد که علیرغم بارش برف، به جز محور ۱۵ کیلومتری نامانلو - گلیل، راه تمامی روستاها با تلاش شبانه روزی راهداران باز شده و تردد در آن جریان دارد.

وی ارتفاع کنونی برف در این منطقه را ۲۰ سانتیمتر عنوان کرد و افزود: به دلیل قرار گرفتن مقر سه پاسگاه مرزی و همچنین محیط بانی و نیز آب منطقه ای در این منطقه، هم اینک یک دستگاه بولدوز برای بازگشایی مسیر و برقراری امکان تردد در این محور فعال شده است.

قویدل با بیان اینکه همه ساله این مسیر چندین بار بر اثر بارش برف و کولاک برف بسته می شود، افزود: پارسال ارتفاع برف در این منطقه به حدود یک متر رسیده بود.

عملیات آسفالت راه روستایی نامانلو به منطقه گردشگری و ییلاقی گلیل در بخش سرحد،  که پارسال ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی آن اختصاص یافته بود، تیرماه امسال آغاز شد که با توجه به تردد بسیار گردشگران، رفت و آمد عشایر منطقه و ثبت جهانی زیست کره منطقه تفریحی و گردشگری گلیل در فهرست یونسکو، آسفالت این مسیر جزو طرح های اولویت دار اداره راه و شهرسازی قرار گرفته است.

منطقه حفاظت شده گلیل دارای آب و هوایی کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است که بخش وسیعی از منطقه را جنگل های ارس با زادآوری طبیعی مطلوب تشکیل می دهد که از شرق به غرب بر تراکم آن ها افزوده می شود.

دمای هوا در منطقه گلیل و سرانی در زمستان ها عمدتا پنج درجه سانتیگراد زیر صفر است که پیش بینی شده امسال تا ۱۸ درجه سانتیگراد زیر صفر هم برسد.

مرداد پارسال ثبت منطقه «گلیل و سرانی» موسوم به «کپه داغ» در شهرستان شیروان به عنوان سیزدهمین «زیست کره» کشور به تأیید نهایی رسید و به نام جمهوری اسلامی ایران در اندونزی ثبت شد.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.
گلیل و سرانی در ۹۰ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد.

این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و گوناگونی بسیار بالای پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص‌ترین «قوچ اوریال»، ۲۷ تیرماه سال ۱۳۵۰ منطقه حفاظت شده اعلام شده است.

بخش سرحد شیروان با گستره هزار و ۴۴ کیلومتر مربع، ۳۳ روستا و آبادی و ۲۶ دهیاری دارد که ۲ هزار و ۶۹۲ خانوار مشتمل بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در آن سکونت دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.