اکثریت قریب به اتفاق اهالی آق‌قلا و گمیشان ترکمن‌های اهل سنت هستند که با پوشش محلی خود در پای صندوق‌های رای حضور یافتند و این مشارکت در ساعات بعد از ظهر به نسبت صبح بیشتر شده است.

زنان قالیباف، مردان ماهی‌گیر و دیگر اقشار شهرهای ترکمن‌نشین گمیشان و آق قلا که هنوز داغ سیل ابتدای امسال را بر سینه دارند، بی‌توجه به این مشکلات از نخستین ساعات آغاز فرایند انتخابات در شعب اخذ رای حاضر شدند.

مشاهدات خبرنگار ایرنا در این مناطق نشان می‌دهد که مردان و زنان کهنسال جزو نخستین افراد حاضر در پای صندوق‌های رای بوده و پس از آن ها نیز جوانان و رای اولی ها برای مشارکت در سرنوشت‌شان خود را به محل‌های اخذ رای رساندند.

فرماندار شهرستان گمیشان در گفتگو با خبرنگار ایرنا از فعال بودن ۵۶ صندوق اخذ رای در این شهرستان خبر داد و گفت که از این تعداد ۲۶ صندوق در بخش مرکزی و گمیش تپه و ۲۷ صندوق در بخش گلدشت و سیمین شهر آرای مردم را جمع آوری می کنند.

احمد دستمرد با بیان اینکه تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات سالم و پرشور در گمیشان اندیشیده شده، خاطرنشان کرد: بیش از هزار و ۶۰۰ نفر به عنوان عوامل اجرایی برای برگزاری انتخابات در این شهرستان تلاش می کنند.

مردان شهرستان گمیشان عمدتا به مشاغل ماهی‌گیری از دریای خزر و کشاورزی در اراضی دشت منطقه مشغولند و زنان ترکمن همچون سایر ترکمن‌های گلستان به صنایع دستی و مشخصا فرش دستباف مشغولند.

در همین ارتباط فرماندار آق قلا هم با دعوت به مشارکت بیشتر شهروندان این شهر برای حضور در این صحنه سیاسی - اجتماعی گفت: برای انتخابات مجلس یازدهم در آق قلا ۱۱۳ صندوق پیش بینی شده که ۸۳ صندوق در بخش مرکزی، ۲۶ مورد در داخل شهر و ۵۶ صندوق نیز در روستاها مستقر است.


امیرشیر توماج اظهار داشت: آق قلا ۸۶ هزار و ۸۴۴ نفر واجد شرایط رای دادن دارد که از این تعداد ۴۲۸ نفر رای اولی هستند.

شهرستان آق قلا و گرگان مشترکا یک حوزه انتخابیه با ۲ نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند.

چهار شهرستان گمیشان، کردکوی، بندرگز و بندرترکمن نیز حوزه انتخابیه غرب استان گلستان را تشکیل داده و یک کرسی در مجلس شورای اسلامی دارند.

آق قلا و گمیشان در سیل ابتدای امسال متحمل خسارت زیادی شدند و بر اثر این حادثه قهری صدها میلیارد تومان خسارت به مردم تحمیل و ۱۱ نفر جان باختند.

استان گلستان حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت مرکب از اقوام، نژاد و مذاهب مختلف حتی غیراسلامی دارد و دست کم یک سوم اهالی استان قوم ترکمن هستند.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.