استفاده از انواع تجهیزات صوتی، تلویزیون های بزرگ و پوستر و بلندگوها در ستادهای تبلیغاتی از جمله راه های جلب نظر شهروندان است تا با این روش ها، شعار و وعده های داوطلبان به اطلاع رهگذران و شهروندان برسد.
 در این دوره از انتخابات، در و دیوار شهرها کمتر آماج پوسترهای رنگارنگ تبلیغاتی شده و به واسطه برخی قوانین و نیز قیمت بالای کاغذ و صرفه جویی داوطلبان در انتشار فراوان پوستر، تعداد زیادی از نامزدها و طرفدارانشان در استان گلستان به نصب محدود پوستر و تراکت تبلیغاتی در محل های از پیش تعیین شده قناعت کرده اند.
بنظر می رسد در فضای تبلیغاتی گلستان شعارهای انتخاباتی کاندیداها نسبت به دوره های گذشته واقع بینانه تر شده و ادعاهای عجیب‌ و غریب کمتر شنیده می شود.
بخش عمده شعارهای داوطلبان به تلاش برای حل مشکلات و کمبودهای اقتصادی، کمک به رونق و توسعه حوزه های انتخابیه، استفاده از حداکثری از ظرفیت بومی و تلاش برای ارتقای توان فنی نیروهای انسانی است.
تبلیغات در حوزه انتخابیه غرب گلستان پر رنگ تر  از روزهای نخست شده است. نصب بنر و توزیع پوستر در غرب استان شدت بیشتری به خود گرفته است . از ساختمان های بلند مرتبه در کردکوی و تا در و دیوار سازه های مسکونی و اداری جزیره آشوراده بندرترکمن رنگ و بوی انتخابات به خود گرفته است؛ از نکات قابل تامل در حوزه انتخابیه غرب استان به نحوه تبلیغات نامزدها برمی گردد . کاندیداهای ترکمن در شهرهای کردکوی و بندرگز تبلیغات گسترده داشته و در مقابل نیز داوطلبان فارس هم تعداد بنرهای بیشتری در شهرهای ترکمن و گمیشان برپا کرده‌اند.
یکی از ویژگی‌های انتخابات در استان گلستان، حضور پررنگ اقوام در شکل گیری بافت سیاسی برای رسیدن به کرسی های مجلس است.
سیستانی های مقیم گرگان و آق قلا بر روی یک نفر به اجماع رسیده و در حال بررسی برای معرفی نفر دوم این حوزه انتخابیه هستند تا با استفاده از توان جمعیتی خود حداقل یک کرسی این حوزه را تضمین کنند.
در دو جناح موسوم به اصولگرا و اصلاح طلب این حوزه انتخابیه نیز با وجود اخباری مبنی بر شناسایی چهره های نهایی، اختلاف برای قرار گرفتن نام نامزدها به محلی برای اختلاف درون گروهی حامیان تبدیل شده است.
اعلام نامزدهای قطعی یکی از جبهه های سیاسی نزدیک به جریان اصولگرایی، موجب انصراف تعدادی از نامزدهای وابسته به این تفکر شده و آن ها با صدور اطلاعیه های جداگانه از ادامه رقابت انتخاباتی کناره گیری کردند و این موج همچنان ادامه دارد.
تحلیل گران سیاسی گرگان و آق قلا پیش بینی می کنند تا پایان مهلت تبلیغات انتخابات، چهره های جوان و گمنام دیگر وابسته به این جریان سیاسی هم به نفع نامزدهای اجماع شده انصراف خواهند داد.
در این بین تعدادی از داوطلبان رد صلاحیت شده نیز تلاش می کنند در بازار گرم ورود به مجلس یازدهم باقی مانده و با گسیل نیروها و هواداران خود به سود یک کاندیدای خاص، از این فرصت برای ادامه حیات سیاسی خود استفاده کنند.
 از نکات قابل توجه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گلستان، حضور یک داوطلب قزاق ساکن گرگان در جمع نامزدهای این حوزه انتخابیه است.
این اتفاق برای اولین بار در تاریخ گلستان رخ داده و شنیده شده قزاق ها تلاش می کنند با قرار دادن نام کاندیدای خود در یکی از اجماع های سیاسی و قومیتی گرگان و آق قلا ، آرای وی را به حد متعارف و قابل قبولی برسانند.
هزار و ۵۰۰ خانوار قزاق با جمعیتی قریب به شش تا هشت هزار نفر از گذشته‌های دور در گرگان ساکن هستند.

استان گلستان حدود ۱.۹ میلیون نفر مرکب از اقوام و نژادهای مختلف اعم از ایرانی، غیر ایرانی و حتی مذاهب غیر اسلامی را در خود جای داده است و از این حیث متنوع ترین ترکیب جمعیتی ایران را دارد. 

مطابق برخی داده‌های آماری از ۲۶ قوم ساکن در ایران دست کم ۱۶ قوم در گلستان زندگی می‌کنند.

تبلیغات ۲۱۵ نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه انتخابیه استان گلستان برای کسب ۷ کرسی از پنجشنبه به مدت یک هفته آغاز شد.
 در پایان مهلت هفت روزه ثبت نام برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و در مجموع ۶ حوزه انتخابیه استان گلستان ۳۷۵ مرد و ۳۶ زن برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم نام نویسی کرده بودند.
استان گلستان با ۶ حوزه انتخابیه اصلی، ۷ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که دو نفر از حوزه گرگان و آق قلا ، یک نفر از رامیان و آزادشهر، یک نفر از علی آباد، یک نفر از کردکوی، بندرترکمن و بندرگز، یک نفر از گنبدکاووس و یک نفر از مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه به مجلس شورای اسلامی راه خواهند یافت.
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند امسال /۹۸/ برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.