نادر گوگلانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای طرح واکسیناسیون رایگان تب‌برفکی گاو و گوسفندان از اواخر آبان امسال برای دامداری‌های بومی سنتی روستایی گنبدکاووس آغاز شده و همچنان تیم‌های دامپزشکی در حال رصد روستاهای با تجمع بالای دام برای اجرای این طرح هستند.

وی افزود: این طرح با مشارکت پنح مرکز بخش خصوصی و سه تیم دامپزشکی در مناطق پرخطر شامل روستاهای با تجمع بالای دام، روستاهای اطراف میدان دام و کشتارگاه در حال انجام است.

رییس شبکه دامپزشکی گنبدکاووس ادامه داد: دامداری‌های صنعتی این شهرستان در صورت تمایل برای واکسینه‌ کردن دام‌های خود علیه بیماری تب‌برفکی باید واکسن‌های بهادار را خریداری کنند.

گوگلانی در خصوص بیماری تب برفکی و روش های انتقال ویروس آن گفت: ویروس این بیماری در شرایط هوای سرد و رطوبتی از دام‌های مبتلا به دیگر دام‌ها منتقل می‌شود.
وی افزود: این بیماری در ناحیه دهان دام‌های مبتلا، برفک‌هایی ایجاد می‌کند که در دام‌های بالغ سبب کاهش شدید وزن و تولید شیر و در دام های نابالغ مثل گوساله‌ها، سبب مرگ دام می‌شود.

رییس دامپزشکی گفت: همچنین ‌واکسیناسیون دام‌های سنگین علیه بیماری لمپی‌اسکین تا آخر سال در سطح شهرستان اجرا خواهد شد.

بیماری لمپی اسکین (LSD ) نوعی بیماری غیربومی حاد تا مزمن، بسیار عفونی و بیماری عمومی و پوستی در دام سنگین (گاو) است، این بیماری مختص مناطق آفریقایی است که به تازگی در کشور شایع و در استان های غربی، شمال غربی و جنوب غربی مشاهده شده است.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان، حدود ۶۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.