محمدباقر حاج کاظمی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر بیشترین کانون های بیماری دامی تب برفکی در شهرستان های زنجان و ابهر و 25 کانون در سطح استان زنجان شناسایی شده است.
به گفته وی، تا نخستین روز خرداد امسال این کانون ها 10 مورد در روستاهای شهرستان های ابهر، زنجان و ماهنشان که در حال حاضر به 25 کانون در 6 شهرستان افزایش یافته است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: این کانون ها منشا بیماری دامی تب برفکی نبودند، زیرا که بیماری از طریق خرید دام زنده از استان های همجواری که آلوده به این بیماری هستند، وارد مناطق روستایی شده بود.
به گفته حاج کاظمی، در این کانون ها 63 راس دام سبک و سنگین بر اثر ابتلا به تب برفکی تلف شده اند که 46 راس بز و گوسفند و 17 راس گاو و گوساله بود.
وی خاطرنشان کرد: 29 اکیپ دامپزشکی از بخش خصوصی و دولتی در سطح استان زنجان عملیات واکسیناسیون دام های سبک و سنگین علیه بیماری دامی تب برفکی را به صورت رایگان انجام می دهند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: تب برفکی هیچ درمانی ندارد و دامداران باید برای در امان ماندن دام‌های سالم از این بیماری رعایت موارد بهداشتی، قرنطینه و ضدعفونی کردن محوطه نگهداری دام‌ها را جدی بگیرند.
حاج کاظمی، از دامداران خواست با رعایت مسائل بهداشتی به فروکش کردن این بیماری دامی کمک کنند و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک با شماره 1512 در تماس باشند و مورد را گزارش دهند.
به گزارش ایرنا، برای نخستین بار بیماری دامی تب برفکی از اواخر دی 94 وارد استان زنجان شد و فقط در شهرستان‌های زنجان، خدابنده، ایجرود و ماهنشان شیوع داشت.
بیماری دامی تب برفکی به راحتی و خیلی سریع از طریق هوا، آب، نهاده‌های دامی، علوفه و خوراک قابل انتشار به سایر دام‌هاست.
این بیماری، یک بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دام می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می شود.
در کشور ما بیماری تب برفکی مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی، تولیدات دامی و اولین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام قرار دارد.
این بیماری می تواند با نقل و انتقال دام های سالم به مناطق عاری از بیماری و یا تماس بیمار با دام های سالم، بزاق، شیر، ادرار، ترشحات و مایعات حاصل از پاره شدن تاول های دام مبتلا، لباس، کفش و لوازم آلوده افرادی که به مکان های آلوده رفت و آمد کرده اند همچنین هوا، آب، علوفه آلوده و اسپرم آلوده منتقل شده و جمعیت دام های حساس را مورد تهدید قرار دهد.
بهترین راهکار مقابله با این بیماری واکسیناسیون دام های حساس، جهت ایجاد پوشش ایمنی، اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای به منظور جلوگیری از ورود ویروس به دامداری هاست.
7325/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.