مرتضی مصطفی‌لو روز دوشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گنبدکاووس اظهار داشت که‌ هم اکنون با چندین پیمانکار در حال لایروبی کانال‌های هدایت آب به دو تالاب بین المللی آلماگل و آلاگل و لایروبی پنج نقطه از رودخانه مرزی اترک دربخش داشلی‌برون و نیز لایروبی چند رودخانه فصلی از جمله "بایرام شالی" و "قره‌تکن" بخش مرکزی شهرستان هستند.

وی بابیان اینکه با چند پیمانکار دیگر هم برای لایروبی رودخانه‌ها و کانال‌های انتقال آب مزارع زراعی گنبدکاووس در آستانه عقد قرارداد هستیم، افزود: از مجموع اعتبارات تخصیص یافته، مبلغ ۱۶ میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال برای لایروبی کانال‌های انتقال آب به تالاب‌ها و اراضی زراعی، ۱۲ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال برای لایروبی رودخانه اترک و بقیه نیز برای لایروبی چند رودخانه فصلی شهرستان می‌باشد.

مصطفی‌لو اضافه کرد: برای لایروبی دو رودخانه "گرگانرود" و "چهل چای" واقع در دو قسمت شمالی و جنوبی شهر گنبدکاووس هم اعتبار مورد نیاز پس از انجام کار مطالعات و برآورد هزینه که هم اکنون درحال انجام است، تخصیص می‌یابد.

شهردار گنبدکاووس نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های پیشگیرانه و عمرانی شهرداری در سه بخش قبل، حین و پس از وقوع سیل روزهای آغازین امسال اظهار داشت که آزادسازی حریم رودخانه‌ گرگانرود و احداث جاده سلامت، احداث پنج هزار و ۲۱۵ متر کانال‌ جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی درنقاط مختلف شهر، لایروبی ۴۰ کیلومتر کانال‌های قدیمی جمع آوری آب‌های سطحی و بیمه حوادث کردن ۱۶ هزار واحد مسکونی و ۶ هزار واحد تجاری از جمله اقدامات پیشگیرانه شهرداری از سال ۹۵ تا ۹۷ بوده است.

منصور طعنه گنبدی گفت: با اقدامات انجام شده بویژه بیمه واحدهای مسکونی و تجاری شهر، میزان خسارت سیل روزهای آغازین امسال به شهروندان کاهش یافت و ۶۲ میلیارد ریال خسارت تاکنون، فقط از محل بیمه به شهروندان پرداخت شده است.

وی با تشریح برخی اقدامات عمرانی و زیرسازی شهری پس از قوع سیل توسط شهرداری گنبدکاووس، از اختصاص مبلغ ۲۱۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران استان و وزارت کشور برای جبران بخشی از خسارت سیل امسال به این شهرداری خبر داد و اضافه کرد: ۵۰ درصد این اعتبارات در قالب اوراق قرضه با سررسید سال ۱۴۰۰ می‌باشد.

طعنه گنبدی، صدور پروانه ساختمانی رایگان برای ۱۲۵ واحد مسکونی شهروندان سیل‌زدهگنبدکاووس به ارزش سه میلیارد ریال خبر داد و گفت: کار صدور پروانه ساختمانی برای ۴۴ واحد دیگر نیز در حال انجام است.

شهردار گنبدکاووس همچنین با ابراز گله‌مندی از توقف طرح ملی جمع آوری فاضلاب و تصیفه‌خانه آن دراین شهر، تصریح کرد: بدون اجرای این طرح که بایستی مورد توجه و پیگیری جدی قرار گیرد، هیچ گونه توسعه شهری ممکن نیست.

فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این جلسه با اشاره به ابلاغ چندی پیش قانون جدید مدیریت بحران توسط ریاست جمهوری با عنوان "ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران"، گفت که از نکات شاخص قانون جدید تاکید بر اقدامات پیشگیرانه و آموزشی است که بایستی مورد توجه و اهتمام جدی اعضای ستاد قرار گیرد.

عبدالقدیر کریمی افزود: از دیگر نکات برجسته قانون جدید مدیریت بحران و در ارزیابی عملکرد مدیران، دادن اختیار به وزیر کشور، استانداران و فرمانداران است تا درصورت قصور و تخطی احتمالی مدیران از وظایف در زمان بحران، آنها را به مراجع ذیصلاح معرفی کنند.

وی، توجه به نقش رسانه‌ها در آموزش همگانی و انجام اقدامات پیشگیرانه و نیز تبیین حوزه‌های مرتبط با مدیریت بحران را از دیگر نکات برجسته قانون ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران دانست و برلزوم توجه جدی به شرح وظایف هر یک از دستگاه‌ها در قانون جدید و مقوله آموزش همگانی و مدیران مدیریت بحران شهرستان ازسوی هلال احمر و آموزش و پرورش تاکید کرد.

کریمی همچنین از واگذاری زمین مناسب برای تعدادی از خانوارهای سیل‌زده گنبدکاووس که واحد مسکونی آنها در حریم رودخانه قرار داشت و نیز دستور نهایی استاندار گلستان برای تامین زمین مناسب جهت استقرار ستاد فرماندهی مدیریت بحران و نیز مرکز تجمیع ماشین‌آلات و امکانات لجستیک شرق گلستان در این شهرستان خبر داد.

وی گفت: با استقرار ستاد فرماندهی مدیریت بحران شرق گلستان در گنبدکاووس که تشکیل آن در ستاد مدیریت بحران وزارت کشور نیز تصویب شده، از این پس و در مواقع بحرانی، امکانات مورد نیاز در اسرع وقت به هفت شهرستان‌ واقع در شرق این استان ارسال می‌شود.

در این جلسه برخی مدیران عضو ستاد مدیریت بحران گنبدکاووس نیز به بیان نقطه نظرات و درخواست‌های خود پرداختند و مقرر شد تا مدیران شهرستان نسبت به پیگیری جذب اعتبارات جبران خسارت از دستگاه‌های استانی خود اقدام و آمادگی لازم هم برای برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی در ششم آذر امسال را داشته باشند.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.