احمد تجری روز چهارشنبه در نشست هماهنگی برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در گنبدکاووس اظهارداشت: امسال سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی گردشگری کشور از ۲۱ تا ۲۴ آبان به میزبانی گرگان و سومین دوره این جشنواره از ۲۶ تا ۲۹ آبان در گنبدکاووس برگزار خواهد شد.

وی افزود: امسال در اجرای برنامه‌های جشنواره از جمله موسیقی بازنگری شده و تلاش شد از گروه‌های با سطح فعالیت کیفی‌تر دعوت شود و همچنین اولویت دعوت از هنرمندان صنایع دستی استان‌های کشور، داشتن مهر اصالت است و تلاش داریم تعداد سیاه‌چادرها افزایش یابد.  

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، ۱۹ گروه موسیقی و آیینی از اقوام مختلف کشور که پنج گروه آن از جمله ترکمن، سیستانی، کتول و مازنی از گلستان و بقیه از سایر استان‌ها هستند، برای شرکت در این رویداد فرهنگی دعوت شدند تا شاهد اجرای برنامه‌های شاد و متنوع توسط این هنرمندان باشیم.

تجری افزود: برگزاری جشنواره در دو شهرستان گرگان و گنبدکاووس شرایط خوبی را فراهم کرد تا مردم شرق و غرب استان راحت‌تر بتوانند با ظرفیت‌های هنرمندان عرصه موسیقی،  صنایع دستی و در کنار آن آداب و رسوم اقوام مختلف کشور آشنا شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال سومین دوره جشنواره فرهنگی اقوام ایران زمین در گنبدکاووس برگزار می‌شود از دستگاه‌های اجرایی تقاضا داریم همانند دوره‌های قبلی هماهنگی لازم را برای برگزاری موفق این جشنواره در محل سالن ورزشی المپیک این شهرستان داشته باشند.

به گفته وی، از ماه‌ها قبل هماهنگی با دفاتر مسافرتی و گردشگری استان و کشور در رابطه با زمان برگزاری این جشنواره انجام شده و به طور قطع امسال حضور تورهای گردشگری برای بازدید از این جشنواره در گلستان افزایش خواهد یافت.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس نیز در این نشست از همکاری اعضای کمیته هماهنگی برگزاری جشنواره قدردانی کرد و گفت: انتظار داریم بر اساس شرح وظایف تعیین شده، اعضا همانند سال‌های قبل همکاری لازم را برای آماده‌سازی محوطه سالن ورزشی المپیک و ارائه خدمات لازم به غرفه‌داران و بازدیدکنندگان داشته باشند.

مریم آق آتابای افزود: تلاش داریم محوطه سالن ورزشی المپیک جوابگوی استقرار خانه‌های روستایی و عشایری باشد و محل لازم برای اسکان غرفه‌داران و مدعوین جشنواره پیش بینی شده است.

 در این  نشست سایر اعضای کمیته برگزاری جشنواره اقوام در گنبدکاووس نیز قول همکاری لازم در بخش‌های مختلف مانند استقرار تمام وقت اورژانس، مناسب سازی سرویس‌های بهداشتی، نصب شیرآلات، استقرار تیم‌های هلال احمر، نصب پوستر و بنرهای جشنواره را دادند.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع بوده و از میراث فرهنگی و تاریخی غنی برخوردار است که صنایع دستی قوم ترکمن بویژه فرش دستباف، خرابه های شهر تاریخی جرجان و برج قابوس به عنوان بلندترین بنای آجری جهان که در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسیده از جمله شاخص‌ترین آنها محسوب می شود.   

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.