محمد تقی زمانی نژاد روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز روستا اظهار داشت: دولت برای نوسازی هر خانه سیل زد در مناطق شهری ۹۹۰ میلیون ریال وام با بهره چهار درصد و کمک بلاعوض و در مناطق روستایی ۸۸۰ میلیون ریال وام چهار درصد و کمک بلاعوض پرداخت می کند.

وی بیان کرد: علاوه بر آن تعمیر ۱۳ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی با اعتبار بیش از یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان افزود: در سفر روز چهارشنبه ۱۷ مهر رییس بنیاد انقلاب اسلامی کشور به گلستان علاوه بر این واحدهای مسکونی در مناطق سیل زده، یک هزار مسکن مقاوم سازی شده و ۵۹ طرح هادی روستایی نیز به بهره برداری رسیده و دو هزار فقره سند مالکیت به مردم استان اهدا خواهد شد.

زمانی نژاد ادامه داد: در سیل گلستان ۲۱ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی در استان خسارت دید که ۱۴ هزار و ۴۱ واحد در ۵۰۰ روستا و هفت هزار و ۷۵ واحد در شهرهای آق قلا، گمیشان، سیمین شهر و گنبدکاووس بود که عملیات بازسازی دیگر خانه های تخریب شده از سیل همچنان ادامه دارد.

وی گفت: در حال حاضر پی‌کنی پنج هزار و ۶۳۷ واحدمسکونی در دست انجام بوده و چهار هزار و ۴۷۶ واحد در مرحله فونداسیون، سه هزار و ۲۶۵ واحد در مرحله اسکلت، یک هزار و ۸۶۹ واحد در مرحله اجرای سقف و یکهزار و ۱۱۳ واحد نیز در مرحله دیوارچینی و نصب در و پنجره قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان افزود: با برنامه ریزی انجام شده نوسازی واحدهای تخریبی از سیل گلستان تا پایان امسال به پایان می رسد.

زمانی نژاد اضافه کرد: برای شتاب بیشتر در روند تعمیر و نوسازی ساختمان های مسکونی خسارت دیده از سیل استان، دو ستاد معین از استان های خراسان رضوی و گیلان به ترتیب در گنبدکاووس و گمیشان مستقر بوده و مشغول ارایه خدمات هستند.

وی افزود: تاکنون ۲۶ هزار و ۷۷۱ فقره پرونده برای دریافت تسهیلات تعمیر، نوسازی، معیشتی و بلاعوض به بانک های استان معرفی شدند که پیش بینی می شود تعداد این پرونده ها به ۳۰ هزار فقره افزایش یابد.

زمانی نژاد همچنین از رفع مشکلات تهیه زمین برای ساخت واحد مسکونی خسارت دیده از رانش زمین به ویژه در روستاهای قلعه قافه و برنجوین مینودشت، رفع مشکل تهیه زمین ۶۰ خانوار سیل زده در گمیشان با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان و تامین زمین در منطقه تقی آباد گنبدکاووس برای ۲۰ خانوار سیل زده خبر داد.

وی همچنین از نیاز ۴۸ هزار مسکن روستایی گلستان به مقاوم سازی خبر داد و گفت: سالانه به این استان برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی، پنج هزار واحد و حدود ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می شود.

وی بیان کرد: گلستان ۲۲۸ هزار واحد مسکونی روستایی دارد که ۴۶.۶ درصد از جمعیت یک میلیون و ۸۶۹هزار نفری را در خود جای داده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان به برخورداری ۹۴۶ روستای بالای ۲۰ خانوار استان از طرح هادی اشاره کرد و گفت:توسعه زیر ساخت های روستا  براساس این طرح پیگیری و اجرا می شود.

زمانی نژاد از اختصاص حدود ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی و استانی برای اجرای بافت با ارزش در هر روستای استان خبر داد و افزود: در گام اول، طرح بافت با ارزش در پنج روستای استان شامل فارسیان آزادشهر، زیارت وشاهکوه سفلی گرگان، قلعه قافه و ساسنگ مینودشت  اجرا می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان همچنین به عزم مسوولان استان برای جلوگیری از ساز و ساز در روستای زیارت خبر داد و گفت: از سال ۱۳۸۵ تاکنون یک هزار گزارش از ساخت و ساز غیر مجاز در محدوده روستایی زیارت گرگان برای رسیدگی و اعمال قانون به دستگاه های مرتبط ارسال شد.

زمانی نژاد اظهار داشت: در محدوده روستای زیارت، ۳۲۰ هکتار در بالا دست و ۷۴ هکتار در پائین دست به صورت غیرمجاز ساختمان سازی شده است.

روستای زیارت در جنوب گرگان مرکز استان گلستان با آب و هوای معتدل جنگلی یکی از مناطق ویژه گردشگری محسوب می شود اما در سال های اخیر با رشد بی رویه ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف آن به یک منطقه آپارتمانی بی قواره تبدیل شده است.

روستای گردشگری زیارت با ۴۷۸ واحد مسکونی روستایی دارای یکهزار و ۹۶۴ نفر جمعیت در دهستان استرآباد جنوبی از توابع بخش مرکزی گرگان و برخوردار از آبشار زیبا، چشمه آبگرم، رودخانه، امامزاده و همچنین بافت قدیمی و تاریخی است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.