به گزارش یکشنبه ایرنا، با تلاش نیروهای امدادی و عملیاتی موج اول سیلاب گلستان تا حد زیادی مهار شد و پس از به جا گذاشتن خسارت های فراوان و تلفات، تب تند و نفس گیر آن فرو نشست.
مناطق سیل زده گلستان به خصوص شهرهای آق قلا و گمیشان به عنوان خسارت دیده ترین شهرهای استان در حال کمر راست کردن از خسارت ها و آماده شدن برای ساختن خرابی ها بود که موج دوم سیلاب از راه رسید.
اگر چه شدت آسیب و تبعات سیلاب جدید قابل مقایسه با سیل اول نبوده و کمتر از آن است اما آسیب پذیر شدن منطقه و برقرار بودن بسیاری از خرابی ها و گل و لای قبلی در سطح شهر خبر از وقوع خسارت و گرفتاری دیگری می دهد.
در شرایطی که دیروز ارتفاع آب در برخی مناطق آق قلا از یک متر هم تجاوز کرد، امانگلدی ضمیر فرماندار با اشاره به کاهش روان آبها می گوید که هم اکنون 25 درصد از محلات شمالی شهر آبگرفتگی دارند و سطح آب در آنها بین 40 الی 90 سانتیمتر است.
وی به شکافتن پنج نقطه جدید از جاده کمربندی این شهر برای خروج بیشتر آب اشاره کرد و گفت: چهار نقطه پارگی در سیل بند یلمه خندان ایجاد شده بود که سه نقطه ترمیم و نقطه چهارم هم در حال مرمت است.
ضمیر ادامه داد: علاوه بر شهر، روستاهای سقر یلقی، سلاق یلقی و میرزاعلی یلقی بخش مرکزی آق قلا هم دچار آبگرفتگی است که تلاش برای رفع مشکل و امدادرسانی به آن ها ادامه دارد.
وی گفت که تاکنون دو هزار و 300 نفر با ورود مجدد سیلاب به داخل شهر آق قلا در 6 سالن ورزشی و مدرسه اسکان موقت داده شدند.
یکی از نیازهایی که با ورود موج دوم سیلاب به آق قلا ضرورت آن احساس شد، وجود امکانات مناسب برای تردد در میان حجم فراوان آب است.
سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در راستای تلاش برای حل مشکلات سیل زدگان 5 فروند قایق موتوری و عملیاتی را با ارزش هر یک 5 میلیارد ریال تحویل هلال احمر گلستان داد تا در مناطق سیلابی به کار گرفته شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان می گوید این قایق های موتوری از نوع سبک بادی عملیاتی (جیمینی) و ویژه عملیات امداد و نجات در شرایط سیلابی هستند.
محمد علی هروی همچنین به تلاش هلال احمر در مناطق سیل زده گلستان اشاره کرد و گفت: با ورود مجدد سیلاب در برخی مناطق آق قلا 105 نجاتگر با 9 خودرو امدادی به منطقه اعزام شده و با تمام قوا مشغول امدادرسانی هستند.
موضوع دیگر آلودگی منطقه و نیازهای بهداشتی است که به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان از طریق افزایش گروههای پزشکی و کارشناسی در حال رسیدگی است.
دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در کنار رسیدگی پزشکی؛ به موضوع روان درمانی سیل زدگان ورود کرده چراکه مردم خسته و آسیب دیده آق قلا و گمیشان از نظر روحی هم نیازمند توجه هستند.
یکی از مشکلات مناطق سیل زده ناهماهنگی مسئولان در اعلام هشدارها و اخطاریه ها است که مردم را سرگردان و در تصمیم گیری ها دچار تردید می کند.
به عنوان نمونه در شرایطی که فرماندار آق قلا دیشب اعلام کرده بود با روند کنونی سیلاب پس از یک هفته از آق قلا خارج می شود اما امروز استانداری گلستان اعلام کرد که سیل تا 3 روز آینده از این شهر خارج می شود.
از این دست ناهماهنگی ها در جریان سیل را گلستانی ها به خاطر دارند و معلوم نیست دلیل آن چیست و چگونه مسئولان استان می توانند برای اعلام خبر هشدارگونه به جمع بندی واحد برسند تا هم مردم را سرگردان نکنند و هم خود در تصمیم گیری ها دچار دوگانگی نشوند.
بروز خسارت و تلفات علاوه بر واحدهای مسکونی و زیرساخت ها، دام های بسیاری از اهالی شهرهای سیل زده را نابود کرد.
مطابق اعلام مدیرکل دامپزشکی گلستان تاکنون 2 میلیون تخم مرغ نطفه دار، 814 هزار قطعه مرغ گوشتی، 72 هزار قطعه مرغ مادر، سه هزار و 723 راس دام سبک، 99 راس دام سنگین، 27 نفر شتر و 21 هزار کندوی زنبور عسل در بارش شدید باران، جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی اخیر گلستان تلف شد.
شهرداری آق قلا هم در حال جمع آوری لاشه احشام و پرندگان از حاشیه زمینهای خالی این شهر است.
گفته می شود تعداد دام های تلف شده بر اثر این سیل بیش از رقم اعلام شده است و مقدار دقیق و قطعی آن را باید پس از فروکش کردن کامل سیلاب جستجو کرد.
گلستان تاب سیلاب دیگری را دارد؟ حتما نه اما چرا نظارت بر عملکردها همچون سیل بند دست ساخته مردم و گروه های امدادی و عملیاتی آنقدر ضعیف بود که استان زخم خورده و سیل زده گلستان به آسانی باز هم گرفتار بلای دیگری می شود؟
3091/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.